A sikeres KKV weboldalak 5 elengedhetetlen eleme

Céged online megjelenését a honlap határozza meg a leginkább, ez az online marketinged főhadiszállása. A közösségi média platformok és az egyéb ingyenes alkalmazások használata nem elegendő ahhoz,  hogy vállalkozásod észrevehető legyen és maradandó nyomot hagyjon az online térben. Ezek nem a te tulajdonaid, és el is vehetik tőled. Egy megfelelően felépített, átlátható, jól működő weboldalra minden KKV-nak szüksége van

Szerepe sokrétű: megismerteti márkádat és szolgáltatásaidat a nagyérdeművel, megszólítja a potenciális vásárlókat, edukálhatod rajta keresztül a célcsoportodat hasznos anyagokkal, ami bizalomépítő, ráadásul hatékony marketing kampányok is futtathatóak rajta keresztül. Az alábbiakban bemutatjuk azokat az elemeket, amelyek nem hiányozhatnak egyetlen kis- és középvállalkozás weboldaláról sem.

1. Szólítsd meg a célcsoportodat!

Ahhoz, hogy hatékony és jól konvertáló (= sok bevételt hozó) weboldalad legyen, ismerni kell, kik a célcsoportjaid, mik a problémáik, amelyekre megoldást kínálsz, milyen vásárlói életúton haladnak keresztül, és ez alapján kell megtervezni a honlapodat. (Ezért érdemes kerülni azokat a cégeket, honlapkészítőket, akik azt hirdetik, hogy egy hét alatt összedobják a weboldaladat: ennyi idő még szinte arra se elég, hogy a fentieket átgondold.)

Ha már tisztáztad az alapvető stratégiai kérdéseket, egyszerűbb lesz azt is meghatározni, hogyan szólíthatod meg a potenciális vásárlóidat, könnyebb lesz megtervezni a nekik szóló tartalmakat, szövegeket, fotókat, videókat is, amelyeket az oldalon használsz majd. Ügyelj arra, hogy értéket is adj, ne csak eladni akarj minden áron!

Sok céges weboldal nem működik azért, mert kizárólag a vállalkozásról magáról és a termékről, szolgáltatásról közvetít információt, ez óriási tévedés, az empátia alapvető ahhoz, hogy sikeres márkát építhess!

2. Termékek és szolgáltatások bemutatása

Ha már megvan az empátia, azért ez sem hiányozhat. Azt már tudod, mennyire kevés időd (csupán néhány pillanatod) van arra, hogy megragadd a felhasználók figyelmét és bizalmat ébressz bennük. Már az első percben érezniük kell, hogy pontosan azt a szolgáltatást nyújtod vagy terméket árulod, amelyre szükségük van. A problémák említése után az általad kínált megoldások átfogó és azonnali bemutatásával rögtön szakértői státuszba kerülhetsz a szemükben, ami ajánlatkérésre, vásárlásra sarkallja őket. Mutasd be termékeidet világosan, egyértelműen, de röviden.

Ennek a legjobb módja, ha képes menüt vagy ikonokat helyezel el a nyitóoldalon. A képek sokkal könnyebben és gyorsabban értelmezhetőek, mint egy bonyolult és terjengős írás, hiszen magukért beszélnek. Ne feledd, hogy ma már a látogatók elsősorban szkennelnek egy weboldalt, nem olvassák el minden egyes betűjét, ezért a címsorokat is érdemes úgy átgondolni és megtervezni, hogy már önmagukban beszédesek legyenek.

A szakterület részletes bemutatása

Ezen belül fontos érzékeltetned azt is, hogy az adott szakterületnek a szakértője vagy. A látogatók felé azt kell sugallni, hogy Te aztán érted a dolgodat. Ezt a szakterület részletes bemutatásával érheted el. Minden tudnivalót részletesen és pontosan szükséges közölni, hiszen a potenciális vásárlók nincsenek tisztában azokkal a tulajdonságokkal, amelyek számodra nyilvánvalóak. Tedd viszont ezt a bemutatást úgy, hogy bárki megérthesse, ne használj olyan szakkifejezéseket, amiket csak bennfentesek értenek meg.

Egy termék vagy szolgáltatás alapos bemutatásával egyértelművé válik a látogatók számára, hogy ez az, amit keresnek, és nem fognak elnavigálni az oldaladról. Egy webshopban a színek, méretek, ízek, formák, stílusok, súly és minden egyéb tulajdonság meghatározásával potenciális vásárlóid garantáltan érezni fogják, hogy terméked egyedülálló a piacon.

Referenciamunkák megjelenítése

Az előbbiek kiegészítése vagy épp alátámasztása érdekében referenciamunkák feltüntetésére is érdemes sort keríteni. A felsorakoztatott képeken, videókon keresztül a látogatók megcsodálhatják, mi mindent értél már el. A KKV weboldalak alapvető feladata a termékek és a szolgáltatások aprólékos bemutatása, amit a referenciák csak tovább fokoznak. Ennél a pontnál szinte már a képernyőhöz is szegezed a felhasználót. A KKV weboldalak alkotóelemei azonban itt még nem érnek véget.

2. Áttekinthetőség és könnyen kezelhetőség

A logikus felépítés, az átlátható szerkezet, a letisztult design, a jó olvashatóság és az érthetőség alapvető fontosságú nem csupán a KKV weboldalak, de minden honlap vonatkozásában. Mégis rengeteg nehezen követhető, keszekusza honlap fedezhető fel az interneten. Ha nem szeretnéd, hogy a tiéd is ezek között legyen, fontos, hogy kiemelt figyelmet fordíts céges weboldalad megjelenésére.

Logikus felépítés, egyszerű menüsor

A legtöbben ott rontják el, hogy olyan weboldalt hoznak létre, amely még Sherlock Holmes számára is nehezen követhető lenne. A nyitóoldal és a menü is legyen átlátható, olyan kialakítású, amelyen a felhasználó azonnal rátalál arra, amit keres. 5-6 menüpontnál többet nem érdemes alkalmazni. Ez a legtöbbször számítógépen gördülékenyen megy.

A felhasználók nagy része azonban ma már mobiltelefonon böngész, így fontos, hogy KKV weboldalad optimalizált legyen mobiltelefonra is. Ehhez mindenképpen érdemes szakértő segítséget igénybe venni. Még ma is találkozunk olyan oldalakkal, amelyek nem reszponzívak, vagy nem veszik figyelembe a mobilos szempontokat, pedig már több, mint egy évtizede létezik a technológia.

Letisztult design

A design kialakításában fontos tényező a márka vizuális elemeinek következetes használata és a könnyű beazonosíthatóság. Fontos, hogy a felhasználók az oldaladra tévedve tudják, hogy „igen, ez AZ a márka”. A letisztult design ugyanakkor nemcsak az esztétikus megjelenést foglalja magában, a kapott információk könnyebb és gyorsabb feldolgozásához is hozzájárul. A figyelmet elvonó, zavaró elemek megjelenítését igyekezz korlátozni, hiszen használatukkal eltolódik a fókusz a fontos tudnivalókról. Ugyanezt a hatást eredményezi a zsúfoltság és a túl sok információ egy helyre tömörítése is. 

Könnyű olvashatóság

Nagyban meghatározza egy KKV weboldal minőségét az is, hogy milyen karakterek alkotják a rajta fellelhető szövegeket. A betűtípus, a szín és a méret kiválasztása során is igyekezz az átláthatóságra és a rendezettségre összpontosítani. Itt is fontos, hogy a tipográfiai jellemzők is összhangban álljanak a mobilhasználattal. Nem célszerű például sorkizárt szöveget alkalmazni, mert mobilon csatornák keletkeznek benne, és így nehezen olvashatóvá válik. (Sajnos nagyon sokan alkalmazzák, pedig a böngészők még nem tudják ugyanazt, mint szakavatott kezekben az Indesign, amely egy profi tördelőszoftver.)

A karakterek mellett a szöveg minőségére is figyelni kell. Legyen világos, egyértelmű, egyszerű nyelvezetű, könnyen értelmezhető. A barokk körmondatok és a szakkifejezések használatát érdemes kerülni. Ügyelj arra, hogy helyesírás is rendben legyen, a hibák sokasága nem valami bizalomkeltő.

3. A potenciális vásárlók ösztönzése

Egy jó KKV weboldal nem csak bemutatja az általad nyújtott szolgáltatásokat és kínált termékeket. Valamilyen – számodra előnyös – cselekvés megtételére is ösztönzi a vásárlót. Ezt a szerepet az ún. call-to-action (CTA – cselekvésre való felhívás) tölti be. Erre szolgál például egy ajánlatkérő, kapcsolatfelvételi űrlap, időpontfoglaló vagy hírlevélfeliratkozásra felszólítás, amelyet jól látható helyen, figyelemfelkeltő módon kell elhelyezni. A CTA gombok legyenek célravezetőek, látványosak és egyértelműek, illetve kapcsolódjanak szervesen a termékhez vagy szolgáltatáshoz, helyezzünk el belőlük többet egy-egy oldalon.

A landing oldalak szerepe jelentős, a legnagyobb forgalom ezeken keresztül érkezik a KKV weboldalakra. Ezek egy-egy termékre vagy szolgáltatásra fókuszálnak, és gyakran hirdetésből érkeznek rájuk a látogatók. Tervezésük nagy szakértelmet igényel, hogy minél inkább megtérülhessen a hirdetésekre szánt pénzösszeg.

A telefonszám és az egyéb kapcsolatfelvételi módok (e-mail cím, chat) elhelyezéséről sem árt gondoskodni egy céges weboldalon. Ezek is legyenek jól láthatóak és azonnal kattinthatóak. 

4. Megbízható működés és megfelelő beállítások

Egy KKV weboldal az értékesítés alapvető eszköze. Egy hibaüzenetet jelző, lassan töltődő vagy egymásba csúszó elemeket tartalmazó weboldal azonban nem hogy bizalmat ébresztene a felhasználókban, épp ellenkezőleg: messze űzi őket az oldalról! Épp ezért fontos, hogy weboldalad megbízhatóan és stabilan működjön, gyorsan betöltődjön, valamint minden gomb és egyéb elem jól funkcionáljon rajta. Nagyon fontos időről-időre tesztelni a honlap működését!

Bár számos szolgáltató teszi lehetővé céges weboldalak ingyenes létrehozását, a wix, webnode és más hasonló szolgáltatóknál aldomainként működő URL-ek (pl. honlapom.wix.com) olcsó és gagyi hatást keltenek. Hiszen ki akarna egy olyan weboldalról rendelni, amelynek még saját domain neve sincs? Óriási hiba lenne ezen spórolni, helyette fizess inkább elő saját domainre

Ugyanez igaz a céges e-mail címre is. Az ingyenes alkalmazások nevét tartalmazó e-mail címek (akár egy gmail-es cím is) visszás hatást keltenek, ám egy saját e-mail cím, ami magában hordozza a brand nevét, máris hozzájárulhat vállalkozásod sikeréhez.

Melyek tehát a sikeres KKV weboldalak alapvető elemei? 

Az most már mindenki számára egyértelmű, hogy saját honlap nélkül nem fognak a cégre találni az érdeklődők és eltűnik majd a láthatatlanság homályában. Ha azonban egy átlátható, információban gazdag és a vállalkozás céljait támogató KKV weboldallal rendelkezel, könnyen szerezhetsz majd vásárlókat. 

Egy jó céges weboldalnak csupán néhány feltételnek kell megfelelnie, de azoknak mindenképp: 

  • vegye figyelembe a felhasználókat, akiknek tulajdonképpen készül, és legyen mögötte stratégia,
  • jellemezze könnyű kezelhetőség és átlátható struktúra, 
  • tartalmazzon minden fontos információt a termékről vagy a szolgáltatásról,
  • tegye lehetővé az egyszerű és kényelmes kapcsolatfelvételt ,
  • működjön stabilan, megbízhatóan és gyorsan,
  • legyen saját domain neve és e-mail címe.

Egy jó céges weboldal természetesen keresőoptimalizált is, de ez már egy másik téma. Az üzletileg sikeres honlapok mindegyike rendelkezik a fent felsorolt tulajdonságokkal. Ha segítségre lenne szükséged KKV weboldalad stratégiai alapú megtervezésében, keress bennünket bizalommal!

Szerző: Bán Annamari
A Studio Verzal kreatív vezetője, tipográfus, márkaspecialista. Majd' két évtizede foglalkozik weboldalak készítésével, fele ennyi ideje tervez arculatokat is. Legújabb mániája az, hogyan segítheti a vállalkozásokat a márkastratégia eszközeivel. Munkáival találkozhattál a Magyar Logók, a Tipográfia Magyarországon a XXI. században és a Magyar Tervezőgrafika TOP 100 című könyvekben.