Alapvető történetek a márkaépítésben: az alapítótörténet

A történetek életünk részei már az idők kezdete óta. A gyerekek is a meséken keresztül értik meg és látják át az őket körülvevő világot. Segítségükkel jobban megismerik saját magukat, a társadalomban betöltött szerepüket és az emberek egymás közötti viszonyait is. A történetek felnőttként is az életünk részei, stabil pontot jelentenek számunkra és megadják a biztonság érzését

A történetmesélés az információk átadásának legközvetlenebb módja, amely során világnézeted, értékrended, véleményed megosztására is van lehetőséged. Épp ezért ennyire hatásos! A kutatások szerint a történetek formájában átadott üzenetek 22x (!) nagyobb eséllyel maradnak meg az emlékezetünkben, mint a más módon közöltek. 

storytelling történetmesélés alapítótörténet

Jennifer Edson Escalas, a Vanderbilt Egyetem marketing kutatója által 2004-ben végzett felmérés szerint a közönség jobban reagál az elbeszélő típusú hirdetésekre, mint a hagyományos reklámokra. A storytelling (vagyis a történetekkel való kommunikáció) tehát rendkívül hatásos. Ezért érdemes kihasználni a vállalkozásoknak is a benne rejlő lehetőségeket, például az alapítótörténet létrehozásával. Nézzük meg, mit is takar a fogalom, és hogy hogyan lehet Neked is saját alapítótörténeted! 

Mi is tulajdonképpen az alapítótörténet? 

Az alapítótörténet nem más, mint a márka eredetének története. Elmeséli a márka létrejöttének körülményeit, a termékek/szolgáltatások születésének sztoriját. Olyan ikonikus történetek ezek, amelyek szájról szájra, generációról generációra szállnak tovább. (Lásd: a KFC sültcsirke receptje vagy a híres Elon Musk sztori). 

Az alapítótörténet általában egy vállalkozás honlapjának “Rólunk” oldalán kap helyet, és készülhet belőle akár videós formátum is. Kiderül belőle, hogy honnan és milyen módon indultál, mi mozgat, mi visz előre, mi a küldetésed, mik a céljaid. Ez az a pont, ahol megmutathatod a márka mögött rejtőző személyiséget. Minden, ami nem a termék vagy a szolgáltatás, hanem Te magad vagy. 

Vannak olyan alapítótörténetek, amelyek nagyon erőteljesek és többszálúak. Vannak olyanok is, amelyek nem keltenek ennyire nagy hatást. Nincs rájuk óriási költségvetés. Mégis érdemes elmondani, mert olyan kapcsolódási pontot jelenthetnek, amit más nem tud pótolni a márkakommunikációban.

A Mercedes története Bertha Benzről, aki a férje tudta nélkül vágott neki az első, nagyjából 100 km-es autós túrának. Az út során számos technikai problémát is meg kellett oldania, amelyet aztán beépítettek férje találmányába.

Az alapítótörténetben ellenállhatatlan erő lakozik

Most, hogy már tudod mit is takar pontosan a fogalom, bizonyára érzed, miért ennyire magával ragadó és hatásos. Az alapítótörténet alapjaiban járul hozzá ahhoz, hogy az emberek azonosulni tudjanak a márkáddal. Ha sajátjuknak érzik egy-egy márka történetét, akkor önmagukat is könnyebben fejezik ki a segítségükkel.

Az alapítótörténeten keresztül tehát a (leendő, potenciális) márkához és a mögötte álló személyhez (az alapítóhoz) is kötődni tudnak. Olyan számukra, mintha személyesen ismernék a sztori főszereplőjét, aki egy igazi, vezető karakter. Olyasvalaki, mint a mesékből is ismert bátor, kockázatvállaló, vakmerő, álmodozó vagy épp mindenki segítségére siető személy. 

Nem elég azonban egy ilyen karakter, egy jó sztoriban szükség van cselekményre is, ami továbblendíti és életszerűvé teszi a történetet. A sikerek, a bukások, az álmatlan éjszakák, a csalódások, az izgalmak, a hullámhegyek-hullámvölgyek váltakozása és a sikeres talpraállás  mindenki életében ismerős momentumok. Pontosan ez fűszerez meg egy jó alapítótörténetet is. A cselekmény az, ami közelebb hozza az elbeszélést az olvasóhoz, hiszen pontosan ezeken megyünk keresztül mi is, mindannyian.

A leggyakoribb alapítótörténetek mindenki számára ismerősen csengenek:

  • „Az utolsó filléremet tettem fel erre a vállalkozásra és működött! Megosztom veled is a titkot!”: ez az, amivel mindenki tud azonosulni, aki anyagi gondokkal küzd – még akkor is, ha ezeknek a sztoriknak aligha lehet hinni…
  • A „jobbá tesszük az emberek életét, nekünk nem a pénz a fontos” történetek hasonló kategóriát képeznek.
  • A legnépszerűbbek talán azok, amelyben számos megpróbáltatás elé állította az élet a „főhőst”, de ő kitartott és soha nem adta fel. Állhatatosságát pedig siker koronázta. 

A sablonos alapítótörténetek helyett ideje megalkotnod a saját sztoridat, ami tényleg rólad és a vállalkozásodról szól. Ne aggódj, most bemutatjuk ennek lépéseit!

Így vesd papírra a saját alapítótörténetedet

1. A sorsfordító momentum

Hol volt az a pont, amikor a dolgok mozgásba jöttek? Melyik volt az a pillanat, amikor azt mondtad: „most  jött el az én időm!” Ez lehet valamilyen drámai, katasztrofális esemény (betegség, családi tragédia, halállal való szembenézés), de egy egyszerű felismerés vagy mások által elmesélt történet is. Bármi, ami alapjaiban változtatta meg a szemléletedet, ami inspirált, ami hozzáadott ahhoz az emberhez, aki ma vagy. Lehet negatív vagy pozitív is. A lényeg, hogy lavinaszerű változásokat indukált benned és „beindította a motort”. 

2. A misszió

Mi a te „miérted”? Min akarsz változtatni? Mi dühít fel és hogyan oldanád azt meg? Ez az alapítótörténet azon része, amely energiától túlfűtött, talán kicsit agresszív is, de mindenképpen utat mutat egy probléma megoldására. Olyan lehetőséget, amely jobbá teszi az emberek életét, ezáltal az egész világot – ezt kell megfogalmaznod ebben a fejezetben. 

3. Jó fiú vs. rossz fiú

A hősök és a gonoszok közötti harc mozgatja a mesét. A gonosz itt nem egy konkrét személy, hanem olyasvalami, ami ellen küzdesz (például az elvesztegetett idő vagy a frusztráció). Fogalmazd meg, hogyan tudod meghatározni a gonoszt a sztoridban! 

4. Kikért harcolsz? 

Az alapítótörténed ugyan teljes mértékben rólad és a cégedről szól, a végére mégis érdemes behozni a célközönségedet is. Itt kell megjelölnöd azt a csoportot, akikért harcolsz, akiket meg akarsz menteni, akiknek a segítségére sietsz. A kisgyerekes anyukák, a nyugdíjasok, a hobbisportolók, a fogyni vágyók, egy meghatározott szakma képviselői vagy a gyerekek a célcsoportod? Tedd őket is a sztorid szereplőjévé azáltal, hogy konkrétan megnevezed őket! Ez elősegíti majd a bizalom kiépítését és a márkával való azonosulást. 

Valóban szükséged van rá? 

Az alapítótörténet a kezdő vállalkozások számára rendkívül előnyös, hiszen segít a misszió meghatározásában és az emberekhez, a világhoz való kapcsolódásban. A régebbi, növekvő cégek számára pedig iránytűként szolgál a jövőbeli fejlesztésekhez, a márkastratégia kialakításához, valamint a dolgozók számára is kijelöli a cég küldetését, az alapokat és helyüket a vállalat egészében. Ráadásul az alkalmazottak felkutatásában és a tőke növelésében is szerepet játszhat.

De tényleg muszáj létrehozni alapítósztorit? Nem minden esetben. Ha csak úgy tudod megírni, hogy több lenne benne a fikció, mint a valóság, akkor nem igazán van értelme. Amennyiben viszont úgy érzed, hogy mindenképpen segítene céljaid elérésében és kijelölné vállalkozásod helyét a piacon, miért ne? Ragadj tollat, gondold végig az alapítást kiváltó okokat, határozd meg, mi hajt Téged, fogalmazd meg autentikusan, és meséld el minél többször!

Inspirációra van szükséged? Olvasd el az én alapítótörténetem!

Szerző: Bán Annamari
A Studio Verzal kreatív vezetője, tipográfus, márkaspecialista. Majd' két évtizede foglalkozik weboldalak készítésével, fele ennyi ideje tervez arculatokat is. Legújabb mániája az, hogyan segítheti a vállalkozásokat a márkastratégia eszközeivel. Munkáival találkozhattál a Magyar Logók, a Tipográfia Magyarországon a XXI. században és a Magyar Tervezőgrafika TOP 100 című könyvekben.