Logó típusok – melyiket válaszd?

A logó nem más, mint a márkád lenyomata, elsődleges azonosítási pontja a világban, amely közvetíti a céged alapvető értékeit. Sokan a legfontosabb márkaelemnek tartják (tévesen, van ettől egy még fontosabb, a bejegyzés végén elárulom, mi az).

Az viszont tagadhatatlan, hogy könnyen felismerhető, a brandhez tökéletesen passzoló logó nélkül a vizuális márkád szinte nem is létezik, így megalkotása mindenképpen szükséges. Ahhoz azonban, hogy tudd, milyen logó illik a leginkább cégedhez, ismerned kell a különféle logó típusokat. Ezeket nézzük most meg közelebbről.

Ezek a leggyakoribb logó típusok

A logók közötti választás minden esetben jól átgondolt, megalapozott döntés eredménye kell, hogy legyen. Olyan döntés, mely kiterjedt kutatáson és egy jól megtervezett márkastratégián alapszik. 8 típusát különböztethetjük meg.

Ikon, szimbólum, piktogram

A logó típusok közül a legegyszerűbb fajta az, amelyen csak egy szimbólum vagy ikon kerül feltüntetésre. Ereje az egyszerűségben rejlik. Rendkívül könnyen megjegyezhető, szinte „beleég” az emberek tudatába. Állhat egymagában vagy kiegészítő elemek társaságában is. A logó ebben az esetben egy képi elem, amely rögtön a márkára enged következtetni. Csak olyan cégeknek érdemes használni, amelyek már kellő ismertségre tettek szert. Gondoljunk csak az Apple almájára, a Twitter madarára vagy a Shell kagylójára.

Logotípia

Itt a márka neve kerül feltüntetésre, egyedi, a márkára jellemző betűtípus alkalmazásával. Ez a logó típus olyan márkák számára javasolt, melyek neve rövid, tömör és kellően kifejező, vagy éppen izgalmas és sokatmondó. A kizárólag betűkből álló logók egyszerűek, letisztultak és könnyű őket beazonosítani. Ilyen logója van például a Nespressonak, a Facebook-nak vagy a Coca Cola-nak is.

Érdekesség: maga a logó szó a logotípia rövidüléséből keletkezett, tehát tulajdonképp ha a logó szót használjuk, erre a típusra gondolunk.

Monogramok, iniciálék, betűk

A betűkel jelölő logók a logotípiák kistesói. Legtöbbször a kezdőbetűt alkalmazzák logóként abban az esetben, ha a cég neve túl hosszú és nehéz megjegyezni, ezt nevezik monogram logónak is. Sokoldalúan és rugalmasan alkalmazható, lehetővé teszi a kreatív megoldásokat. Ugyanakkor a monogram logók használata esetén fennáll a veszély, hogy a márka teljes neve könnyen a feledés homályába vész. Ilyen logót láthatunk a H&M, az HBO és a McDonald’s esetében is.

Embléma

Az embléma már jóval izgalmasabban dolgozik a különböző képi megjelenésekkel is. Esetében megjelenik egy vizuális jel vagy keretrendszer, és ehhez igazodik a márkanév. Ezek elhelyezkedése, egymáshoz való viszonya pontosan meghatározott szempontok szerint történik meg. Kicsit olyanok, mint a régi pecsétek vagy címerek, a hagyományokhoz való visszatérés pedig komolysággal, tekintéllyel ruházza fel az emblémás logó típust használó márkát. Éppen ezért ezek a logók nem minimalisták, ha modern logót szeretnél, ne ezt a típust válaszd.

Előnye a kifejezőkészség és a felejthetetlenség, segítségével a márka üzenete is hatékonyan közvetíthető. Bizonyos felületeken vagy nyomtatásban azonban nehéz alkalmazni részletgazdagságuk miatt, ezért ajánlott egy egyszerűbb változat elkészítése is. Az oktatási intézmények, kormányzati hivatalok és az autómárkák alkalmazzák előszeretettel, de emblémával rendelkezik többek között a Warner Bros vagy a Harley Davidson is.

Absztrakt jelek

Az absztrakt jelek a képi logó típusok egyik legkülönlegesebb csoportját jelentik, melyben egy elvont, absztrakt geometriai alakzatot ábrázolnak. Az egyedi színről és megjelenésről rögtön a márka jut eszünkbe, ezért nagyon hatásosak. Ilyen a Nike pipa, az Adidas jele vagy a Pepsi köre.

Kabalák

Kétségkívül az egyik legvidámabb logó típus a figurális logó, amelyben egy illusztrált karakter is megjelenik, megszemélyesítve a márkát. A kabalákhoz lehet ragaszkodni és könnyű azonosulni velük, ezért azok a márkák alkalmazzák előszeretettel, amelyek célcsoportját a családok és a gyerekek képezik. Ilyen figurális logó például a KFC Colonel Sanderse vagy a Hello Kitty cica is.

Kombinált (név + szimbólum)

A logó típusok legizgalmasabb darabja képi és szöveges elemeket kapcsol össze. A kép és a szöveg változatos módon viszonyulhat egymáshoz, de egy adott márka esetében mindig ugyanúgy. Ilyen logót láthatunk a Red Bull, a Media Markt vagy az Amazon cégek alkalmazásában.

Dinamikus logók

A dinamikus logó az online tér, a digitális világ sajátja. Ezek nem csupán a nyomtatott formában is megjeleníthető, kétdimenziós logók, hanem olyan térbeli alakzatok, amelyek képesek mozogni, átalakulni is, tehát teljes mértékben animáltak, vagy megváltoztatják a színűket, formájukat, szövegezésüket. Egy ilyen logó a modern, jövőbe mutató cégek számára megfelelő. A legnépszerűbb példák a Google naponta változó logója, vagy az MTV-é.

A legtöbb vállalatnak kombinált logója van, melyet népszerűségben a logotípia követ. A monogram, az absztrakt, a dinamikus, a figurális logó típus és az embléma alkalmazásának gyakorisága elenyésző.

Így válasszuk ki a megfelelő logó típust

A tapasztalatok szerint az olyan márkáknak, amelyek tevékenysége egy adott körre korlátozódik, érdemes olyan logó típus mellett letenni a voksát, amelyből kikövetkeztethető, hogy mivel foglalkozik a cég. Az olyan cégek esetén, amelyek többféle tevékenységet is végeznek, érdemes egy elvont, nem leíró típusú logóval megmutatkozni.

Olvasd el ezt is: 7+1 tévhit a logóról

A logó kiválasztása jó esetben sohasem érzelmi alapon, hanem tudatos szempontok alapján történik, és a márkastratégia alkotás folyamatának kiemelt részét képezi. Ha teljes mértékben ismered a márkádat kívül és belül is, ha pontosan tisztában vagy a márkaszemélyiséggel, a pozícióddal és a márkaüzenettel is, nem lesz nehéz dolgod.

Összességében az alábbiakat érdemes figyelembe venni a döntéshozatal során:

  • Milyen a márkanév? Mennyire hosszú? Könnyen megjegyezhető? (Kezdő vállalkozás számára egy logotípia vagy kombinált logó a legjobb választás, ha szeretné a cégnevet minél könnyebben a célpiac emlékezetébe vésni.)
  • Mit szeretnél kifejezni a logóval? Mi a márkaüzenet? (Vedd figyelembe, hogy egy szimbólum vagy kombinált logó sokkal kifejezőbb lehet, mint egy logotípia.)
  • Milyen logóval rendelkeznek a versenytársaid? Mennyire kell követni az iparági trendeket?
  • Milyen terveid vannak a céggel kapcsolatban? Pl. érdekelt vagy-e a nemzetközi piacon?
  • Hogyan jelenik majd meg a logó a termékeken, egyéb arculati elemeken? (Ha kevés a hely, akkor nem biztos, hogy az embléma a megfelelő választás).

A megfelelő logó típus kiválasztása meghatározó döntés, ám ha jól sikerül, remek eredményeket hoz majd. Egy stratégiába illeszkedő, márkához illő logó felteszi az i-re azt a pontot, amelyre egy sikeres cégnek szüksége van.

Arctalan a céged? Kérd a segítségünket: egy ingyenes konzultáció keretén belül beszélgessünk arról, mire lenne szükséged. Vedd fel velünk a kapcsolatot itt!

(Ha pedig idáig jutottál az olvasásban, elárulom, mi a legfontosabb márkaelem, ami még a logótól is előrébb való: ez pedig a márkanév. Tudni szeretnéd, milyen egy ütős márkanév? A hamarosan megjelenő ingyenes anyagunk a segítségedre lesz!)

Szerző: Bán Annamari
A Studio Verzal kreatív vezetője, tipográfus, márkaspecialista. Majd' két évtizede foglalkozik weboldalak készítésével, fele ennyi ideje tervez arculatokat is. Legújabb mániája az, hogyan segítheti a vállalkozásokat a márkastratégia eszközeivel. Munkáival találkozhattál a Magyar Logók, a Tipográfia Magyarországon a XXI. században és a Magyar Tervezőgrafika TOP 100 című könyvekben.