Branding fogalomtár

Ezen az oldalon betűrendben gyűjtjük a márkákkal, márkaépítéssel, arculattervezéssel kapcsolatos szakkifejezéseket, illetve lefordítjuk ezeket könnyen érthető nyelvezetre. Az oldal folyamatosan bővül.

Ha nem találsz valamit, amit szívesen felvennél a listába, írj nekünk!

Ugrás ide: A · B · C · D · E · F · G · H · I, Í · J · K · L · M · N · O · P · Q · R · S · Sz · T · U · V · W · X · Y · Z


A

Akroníma

Lásd Mozaikszó.

Archetípus

Lásd Márka archetípus.

Arculat

A márka vizuális megjelenése, mely több arculati elemből áll (pl. logó, színvilág, minta, képi világ, tipográfia). Ide értjük még a márkajelenlétet, amely az arculati elemek különféle megjelenési formáit foglalja magába (például kisarculat, nagyarculat, csomagolás, kiadványok, járműdekoráció stb.).

Arculati kézikönyv

Egy cég, intézmény, civil szervezet vizuális megjelenésének elemeit, illetve használatuk szabályrendszerét tartalmazó dokumentum.

Audio branding

Zenei vagy hanghatás használata egy termék, szolgáltatás vagy cég azonosítása céljából.


B

Brand

Lásd Márka.

Brand book

Olyan print vagy online kiadvány, amely a márka stratégiáját, kulcsüzeneteit és vizuális megjelenését rögzíti. (Márkabiblia, márkakézikönyv.) Nem egyenlő a style guide-dal (arculati kézikönyv), attól jóval bővebb.

Brand identity

A márka kifelé irányuló kifejeződése, ide értve a márkanevet, a márkakommunikációt és a vizuális megjelenést.

Branding

Lásd Márkaépítés.

Benchmarking

Az a folyamat, amelyben egy cég teljesítményét összehasonlítjuk egy másikéval, amely ugyanazon iparágban legkorszerűbbként, piacvezetőként működik, jó gyakorlat.

Brief

Olyan dokumentum, amely tartalmazza egy design projekt paramétereit: kontextusát, céljait, folyamatait/feladatait, esetleg büdzséjét.

Blog

Bejegyzésekből (cikkekből) álló online kiadvány, amely kiválóan alkalmas arra, hogy az adott cég/szervezet/személy megmutassa szakértelmét. A weblog (webes napló) szó rövidítése.


C

Cél / szándék (Purpose)

Az a hosszútávú, elsődleges irány, amely meghatározza, hogy egy szervezetnek hogyan kell működnie. Az az ok, amiért a vállalkozás nem anyagi indokból létezik. Simon Sinek miértként definiálja.

Olvass róla: Kezdd a miérttel!

Célcsoport

A célpiactól szűkebb kategória, az a csoport, akik nagy eséllyel pozitívan reagálnak a márka üzenetére. Ideális vevőkör. Lehet B2C (business to customer), B2B (business to business), és C2C (customer to customer).

Célpiac

Egy konkrét fogyasztói szegmens, akinek az igényeit az adott vállalkozás, cég ki szeretné elégíteni.

Lásd Süti.

CTA

Call to action = cselekvésre való felszólítás, általában gomb vagy link formájában jelenik meg a weboldalakon. Buzdíthat kapcsolatfelvételre, vásárlásra, ajánlatkérésre stb.


D

Domain (domén)

Magyarul tartománynév, az internetre csatlakozó számítógép IP-címének, egyedi, könnyen megjegyezhető szöveges neve. Az IP címek (ezzel csatlakozik a világhálóra a szervergép) általában hosszú számsorok, ezek helyett használjuk a domainnevet, ami több részből áll: 1. például .org, .hu, .com, .edu, .gov, .eu (top-level/felsőszintű domain) 2. márkanév (másodszintű domain). A jó domainnév egyszerű, könnyen megjegyezhető, utal a márkára (legjobb domainnévként a saját márkanevet használni), és nem hasonlít valaki más domainnevére.

Drótváz

A weboldal kis pontosságú ábrázolása, a design „csontváza”, megmutatja, melyek a tartalom fő csoportjai, milyen weboldal struktúrája és felépítése, és a felhasználó hogyan léphet interakcióba az oldallal. A webdesignnak tulajdonképpen a gerince, mely ábrázolja a végső termék minden fontos elemét.


E

Elvont márkanév

Olyan márkanév, amely nem mutat nyilvánvaló kapcsolódást az általa azonosított márkához (pl. Apple, Caterpillar, Kodak). Lásd még Leíró márkanév, Szuggesztív márkanév.

Embléma

A logó nem írásjelekből álló része, olyan grafikus elem, amely valamilyen formából, jelből áll (pl. a Nike logó „pipa” eleme).

Érintkezési pont

Minden olyan hely és helyzet, amelyben a fogyasztó a márkával érintkezésbe kerül: termékhasználat, csomagolás, hirdetések, weboldalak, mozik, bolti környezet, a cég munkatársaival való találkozás és interakció, kommunikáció.


F

Fogyasztói elvárások

A márkához kapcsolódó remélt, közvetlen vagy közvetett előnyök.


H

Hitelesség

Megbízhatóság, eredetiség, annak megléte, hogy amit állítunk magunkról, az valóban létezik, valóban úgy van. Hatalmas erővel bíró márkatulajdonság.

Honlap

Lásd Weboldal.


I, Í

Ígéret

A márkázásban olyan hallgatólagos vagy kijelentett kötelezettség, amely megalapozza a fogyasztói elvárásokat és a munkavállalók felelősségét (pl. a FedEx időgaranciája).


K

Karizmatikus márka

Olyan márka, amely nagyfokú vevőhűséget és érzelmi elkötelezettséget tud felmutatni. (Lásd még Márkahűség.)

Kategória

Az a piaci szegmens, amelyben a termék, szolgáltatás, vagy vállalat versenyez.

Kisarculat

A klasszikus kisarculat a logón kívül a névjegyet, levélpapírt és a hozzá tartozó borítékot foglalja magába. A mai digitális világban része lehet a reszponzív logó, az ikon (favicon), az email aláírás, levélpapír helyett Word sablon és prezentációs sablon. Lásd még Arculat, Nagyarculat.

Konverzió

Olyan esemény, amelynek megtörténtekor a weboldal látogatója teljesít valamilyen, a vállalkozás számára fontos üzleti célt. Megkülönböztetjük a soft (lágy) konverziót (pl. hírlevélfeliratkozás, ajánlatkérő űrlap kitöltése, regisztráció, hozzászólás), és a hard (kemény) konverziót, amelynek már anyagi vonzata van, és hozzájárul a bevételek növeléséhez (pl. termék megvásárlása, előfizetés egy szolgáltatásra).

Kultúra

Egy vállalat/cég közössége által elfogadott viselkedési normák.


L

Landing page

Más néven landoló oldal vagy céloldal. Olyan (al)oldal, amely valamelyest elkülönül a márka fő weboldalától, és amelynek célja valamilyen konverzió (eladás vagy lead generálás, például feliratkoztatás). Jellemzően hiányzik róla a navigáció, hogy a felhasználó ne kattinthasson el könnyen.

Leíró márkanév

Olyan márkanév, amely egyértelműsíti, hogy mire (termék, szolgáltatás, cég, szervezet) utal. Például Volkswagen, Absolut Vodka, Cartoon Network.

Olyan jel, embléma, szimbólum és/vagy szöveg, amely egy cég, szervezet, termék vagy szolgáltatás azonosítására szolgál. Legfontosabb szerepe az azonosítás és a felismerhetőség, megkülönböztethetőség biztosítása. Bár a logó csak a márka vizuális megjelenésének egy eleme, sokan mégis tévesen magát a márkát értik alatta. Eredetileg a logotípia szó rövidítése.

Olvass róla: 7+1 tévhit a logóról · Logó típusok – melyiket válaszd?

Logotípia

Egyedi, jól megkülönböztethető betűtípus vagy kézi betűrajz, amely egy márkanév megjelenítésére szolgál, „szójel”. Lásd még Logó.


M

Márka

Egy személy valamely termékről, szolgáltatásról vagy szervezetről birtokolt érzékelése, véleménye, tapasztalata; kereskedelmi hírnév.

Olvass róla: Neked van márkád?

Márka archetípus

Egy általánosan, bárki által felismerhető, ösztönösen érthető karaktertípus vagy szerep, amelyet egy márka megtestesíthet.

Olvass róla: Márkaszemélyiség: használd ki a tudatalatti erejét!

Márkaaudit

A márka erősségeinek és gyengeségeinek értékelése az összes (márkával történő) érintkezési pont figyelembevételével. (Lásd még SWOT analízis.)

Márka differenciálás

Lásd Megkülönböztetés.

Márkaelem

Mindazon összetevők, amelyek együttesen megkülönböztető és emlékezetes márkaidentitást alkotnak és hozzájárulnak a márkaélmény megteremtéséhez: márkanév, logó, szlogen, arculati színek, grafika, csomagolás, az adott termék formaterve, hanghatások, illat, íz stb.

Márkaélmény

Minden érzékelés, érzés, gondolat, vagy tevékenység, amely a célcsoportban a márkával történő összes érintkezés során felmerül.

Márkaesszencia

Jellemzően 3-5 szóból álló rövid összegzése a márka lényegének (lelkének), amiért az megszületett, amit képvisel.

Márkaépítés

Mindazon cselekvések és taktikák összessége, amelyek egy márka megalkotására és fenntartására, a márkaérték növelésére irányulnak.

Márkaérték

  1. (Brand Equity) Egy márka megbecsültsége, erőssége, értéke (pozitív vagy negatív) nem anyagi minőségben kifejezve.
  2. (Brand Value) A márka anyagi értéke.

Olvass róla: A márka ereje

Márkahang

Az a hangnem (tone of voice), amellyel a vállalat a célközönséggel kommunikál. A hangnem létrehozása része a márkakarakter megalkotásának, ide értjük a használni kívánt szavak kiválasztását, az írásmódot és az érzelmi hangszínt.

Márkahűség

A márka fogyasztó általi előnyben részesítése, ennek ereje más versenytársakhoz viszonyítva, mely visszatérő vásárlás formájában jelenik meg.

Márkaimázs

A fogyasztóban, vásárlóban a márka által keltett benyomások összessége. (Gyakran állítják szembe a márkaidentitással [brand identity].)

Márkakommunikáció

A márkaüzenet eljuttatása a célcsoporthoz.

Márka nagykövet

Olyan személy, a márkát a célcsoporttal, fogyasztókkal, partnerekkel, vagy a médiával történő interakciók során népszerűsíti.

Márkanév

A márkát (terméket, szolgáltatást, ezek gyártóját, szolgáltatóját) azonosító szó vagy szavak. A márkastratégia fontos eleme, megalkotásakor számos szempontot érdemes mérlegelni. Jelentéstani szempontból beszélhetünk leíró, elvont vagy szuggesztív márkanévről, alaktanilag pl. mozaikszavakról.

Olvass róla: Így találd meg a tökéletes márkanevet 5 lépésben

Márkapillér

A márka fontos erősségei vagy olyan aspektusai, amelyek támogatják vagy kibővítik a márka alapötletét. Olyan szempontok, amelyek fontosak a fogyasztó szemszögéből.

Márkastratégia

A márka szisztematikus fejlesztésére irányuló terv (általában az üzleti tervvel összhangban).

Márkaüzenet

Minden olyan kommunikációs elem, amelyet szeretnénk, hogy a célközönség megértsen a márkáról. Megkülönböztetünk fő üzenetet (a legfontosabb, amit átadni szeretnénk), és másodlagos üzenet(ek)et (pl. a márka miértje, értékei). Ezek keretrendszerbe foglalása segíti a márkakommunikációt.

Márkavagyon

Az adott márkához köthető anyagi és szellemi értékek összesített nettó jelenértéke. Minden olyan márkához köthető aspektus, amelynek stratégiai értéke van.

Megkülönböztetés

Az a folyamat, amely során egy márkát a versenytársaitól különbözővé teszünk, kiemelünk az által, hogy azonosítjuk és fókuszba állítjuk bizonyos egyedi jellemzőit.

Misszió

A szervezeti stratégiában az az 5-20 éves terv, amely a célok megvalósítására irányul, értékek létrehozása. (Lásd még Vízió.)

Mobile-first

Olyan szemléletmód, melynek célja, a fogyasztói igényeket teljes mértékbeni kielégítése a hordozható eszközök platformján (is). Nem egyenlő egy mobilalkalmazás fejlesztésével vagy egy reszponzív honlappal (persze ezek is fontos részletek): a felhasználói élmény jelentésének újragondolását, a látogatói szokások feltérképezését és ezek alapján létrehozott módosításokat is magában foglalja.

Mozaikszó

  1. (Betűszó – akroníma) Olyan rövidített szó (márkanév), amely több szó kezdőbetűjének összevonásával keletkezik, neologizmus, pl. NASA, IKEA
  2. (Szóösszevonás) Olyan márkanév, amely több rövid szóból, szórészletből alakult ki, pl. Ofotért, Alitalia, Wikipedia.
  3. (Tömörítés) Olyan márkanév, amely az egész kifejezés (pl. termék- vagy tevékenységnév) értelmét tömörítve adja vissza (pl. Ceglédtej, Budataxi).

N

Nagyarculat

A kisarculat kibővítése, tartalmazza ennek elemeit és minden olyat, amelyre még a vállalkozásnak igénye van (pl. weboldal, meghívók, brosúra, molinó stb.).

Neologizmus

Kitalált szó, amely márkanévként funkcionál. Lásd még Mozaikszó.


P

Perszóna

Elképzelt karakter, amely a potenciális vásárlókat vagy egy termék/szolgáltatás adott célcsoportját képviseli.

Piackutatás

Olyan tevékenység, amely során információt szerzünk és elemzéseket végzünk a piaci résztvevők helyzetéről, a fogyasztói magatartásról. Lásd még SWOT analízis.

Pozícionálás

Egy termék, szolgáltatás vagy vállalkozás megkülönböztetése a fogyasztó elméjében versenyelőny szerzése céljából.



R

Reszponzivitás

A reszponzív webdizájn (RWD) egy webfejlesztési megközelítés olyan weblapok készítéséhez, melyek optimálisan néznek ki és viselkednek egy egész sor eszközön, a mobiltelefonoktól kezdve az asztali monitorokig, függetlenül attól, hogy mekkora a képernyőméret vagy milyen a tájolás. A reszponzív weboldalak média lekérdezések révén dinamikusan ahhoz az eszközhöz igazodnak, melyen megjelenítésre kerülnek, és reagálnak a környezet változásaira, mint például az ablak átméretezése vagy álló tájolásról fekvőre történő váltás. A kifejezést Ethan Marcotte találta ki 2010-ben.

ROI (Return on Investment)

A befektetett pénzösszeg és a nyert/elvesztett pénzösszeg aránya.


S

SSL tanúsítvány

Az SSL tanúsítvány arra szolgál, hogy a számítógéped és a böngészett weboldalt tároló szerver között létrejöhessen egy titkosított csatorna, amely biztonságos adatátvitelt tesz lehetővé. Az SSL tanúsítványt szerveroldalon kell elhelyezni. Az olyan weboldalak esetében, amelyek biztonságát ilyen tanúsítvány garantálja, https:// előtaggal kezdődik az URL (a böngésző kis lakattal is jelzi). Több fajtája létezik: a domain hitelesítő tanúsítvány a legegyszerűbb és legolcsóbb (létezik ingyenesen is!). A drágább, szervezetet hitelesítő vagy kiterjesztett tanúsítványok igénylésénél már magát a céget is azonosítják, így a cégnév is megjelenik a böngésző címsorában, egy ilyen tanúsítvány azonban évi több tízezer forintba is kerülhet.

Süti

Rövid kód, amelyet a weboldal a látogató böngészőjébe helyez el, nyomonkövetés, személyre szabás és/vagy adatok kezelése céljából.

Storytelling

Lásd Történetmesélés.

SWOT analízis

Olyan stratégiai eszköz, amellyel egy szervezet erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és a rá irányuló veszélyeket elemezhetjük.


Sz

Szlogen

  1. (Tagline/mottó) Olyan szó, kifejezés vagy mondat, amely a piaci pozíció jelzésére szolgál. A márkaértéket közvetítő rövid, emlékezetes néhány szó. Általában hosszú távra szóló, állandó üzenet arról, hogy miért érdemes a márkára emlékezni. (Pl. Apple – Think Different, Nike – Just Do It.)
  2. (Slogan) Jelmondat; rövid, emlékezetes, hirdetésekben használt szó, kifejezés, mondat. Kampányról kampányra változhat. Egy-egy sikeres szlogenből később tagline válhat.

Olvass róla: Szlogen vs. tagline – mi a különbség és hogyan alkalmazd jól?

Szuggesztív márkanév

Olyan márkanév, amely a márka valamely minőségbeli jellemzőjét idézi meg. Metafórán, analógián, asszociáción alapul. (Például Pampers, Tropicana, Jaguar.)


T

Tartalommarketing

Történetek, szövegek és más formájú tartalmak (videó, audio stb.) felhasználása a célcsoport informálása és befolyásolása céljából, általában olyan médium segítségével, ami a hirdető tulajdonában van (pl. céges weboldal).

Tipográfia

A betűk felhasználásának művészete azon célból, hogy valamilyen üzenetet, történetet, ötletet közvetítsünk nyomtatásban vagy képernyőn.

Történetmesélés

A történetmesélés (storytelling) az utóbbi években teret nyert márkakommunikációs eszköz, amely egy összefüggő narratíva segítségével összekapcsolja a márkát az ügyfelekkel, és arra összpontosít, hogy azt, amit a márka képvisel, összefonja a célcsoporttal megosztani kívánt értékekkel. Fontos eszköze az érzelmek generálása.

Olvass róla: Alapvető történetek a márkaépítésben: az alapítótörténet


U

UI

(User interface) Felhasználói felület, vizuális elemek összessége, amely a felhasználót képessé teszi arra, hogy interakcióba lépjen egy termékkel vagy szolgáltatással (ember és számítógép közötti interakció). Megalkotásakor fontos szempont a használhatóság.

USP

(Unique Selling Proposition) Egyedi értékesítési ajánlat, annak esszenciája, hogy a márka vagy termék miben más és jobb, mint versenytársai.

UX

(User Experience) Felhasználói élmény, egy termékhez, szolgáltatáshoz, weboldalhoz vagy más eszközhöz kapcsolódó használhatóság.


V

Verbális márka

Arra vonatkozó iránymutatás, hogy a márka hogyan kommunikál a résztvevőkkel a különböző érintkezési pontokon úgy, hogy bizalmat ébresszen. Célja az egységes márkakommunikáció megteremtése. Fontos márkapillér a vizuális megjelenés mellett. Általában a márkaszemélyiség, a márkahang, a márkaüzenet és a storytelling keretrendszer megalkotásával jön létre. Része még a márkanév, a szlogen és az ígéret megfogalmazása is.

Védjegy

Lajstromozott megjelölés, amely az egyes áruk és szolgáltatások azonosítására, mások áruitól, illetve szolgáltatásaitól való megkülönböztetésére szolgál. A védjegy lehet szó, betű, szám, szóösszetétel, ábra (logó), mintázat; szín, színösszetétel (arculati elemek); hang stb. A védjegy jogosultjának kizárólagos joga van arra, hogy a védjegyét használja, illetőleg a védjegy használatára másnak engedélyt adjon.

Versenyelőny

Olyan megkülönböztetési pont, amely a versenytársakkal szemben korlátot állít.

Vízió

A sikeres céges misszió (alkalmazottakkal is megosztott) képe, amely egy vállalkozás működését irányítja, olyan törekvések, amelyek a jövőbeni növekedést célozzák.

Vizuális megjelenés

Lásd Arculat.


W

Weboldal

Olyan számítógépes dokumentumok (weblapok) összessége, amelyet a böngésző egy adott domainen megjelenít. Megalapozza egy cég webes jelenlétét, és kiválóan alkalmas a márka bemutatására, a célcsoporttal történő érzelmi kapcsolódásra és ügyfélszerzésre. Lásd még Landing page, Blog.