Kezdd a miérttel!

Simon Sinek első, 2009-es TED előadása 56 milliós nézettségével és 48 nyelvre lefordított feliratával ma minden idők harmadik legnézettebbje a 18 perces inspiráló történetek között. Talán neked sem új már ez az elmélet: a jó vezetők nem (csak) arról beszélnek, hogy mit csinálnak, és hogyan, hanem legfőképp arról, hogy miért.

A miért a szándék. A miért az, amiért minden reggel felkelnél és örömmel dolgoznál akkor is, ha nem számítana a bevétel. A márkád miértjének megtalálása egy felszabadító utazás, amely elvisz egy olyan vállalkozáshoz, ahol mindenki motiváltan teszi a dolgát.

A miért és az arany kör eszméje szerint a vezető pozícióban lévőknek kötelessége egy olyan szervezet kialakítása, amelyben az ott dolgozók úgy érezhetik, részesei valaminek, ami túlmutat rajtuk.

Azok a márkák, amelyek tisztában vannak a miértjükkel, fontos pozícionálási eszközhöz jutnak. Nagyobb és tartósabb sikerre számíthatnak, erősebb bizalmat kelthetnek az alkalmazottaikban és a fogyasztókban, és jóval nagyobb lojalitást és márkahűséget remélhetnek. Előremutatóbbak és innovatívabbak lehetnek, mint versenytársaik.

A jövőképünk csak akkor váltható tettekre, ha hangosan kimondjuk. Amíg megtartjuk magunknak, addig nem több a képzeletünk szüleményénél.

Simon Sinek

Simon szerint minden szervezet három szinten működik: mit tesz, hogyan teszi, és miért. Az első nem probléma: milyen terméket értékesítesz, milyen szolgáltatást nyújtasz. A hogyan sem okoz általában sok fejtörést: ez az, ami megkülönböztet a sokaságtól.

A miért viszont sokaknak már kemény dió. Ez található a kör közepén. Ez a kulcs.

A pénz nem lehet a miért. A pénz csak eredmény. A miért sokkal mélyebben gyökerezik. Mi az a cél, ügy, vagy hit, ami miatt létrehoztad a cégedet? Mi motiválja és inspirálja a mindennapi munkát?

Ha megosztod a miértedet a célcsoportoddal, sokkal jobban tudsz hatni az érzelmekre, és hatásosabb lesz az üzeneted. Nagy valószínűséggel nem az árát fogják nézni a termékednek, szolgáltatásodnak, hanem egy teljesen más szinten tudnak kapcsolódni a márkádhoz.

Ha a munkatársaidat vonod be a cég miértjébe, elkezd körvonalazódni egy vállalati kultúra. Sokkal céltudatosabb lehetsz bármilyen céges döntésben, segítséget kapsz egy ösztönző jövőkép kijelölésében.

A miért útmutatás. Fedezd fel, mi a ti miértetek!

Szerző: Bán Annamari
A Studio Verzal kreatív vezetője, tipográfus, márkaspecialista. Majd' két évtizede foglalkozik weboldalak készítésével, fele ennyi ideje tervez arculatokat is. Legújabb mániája az, hogyan segítheti a vállalkozásokat a márkastratégia eszközeivel. Munkáival találkozhattál a Magyar Logók, a Tipográfia Magyarországon a XXI. században és a Magyar Tervezőgrafika TOP 100 című könyvekben.