7+1 tévhit a logóról

A logó egy márka vizuális megjelenésének legfontosabb eleme, ez nem kérdés. A logó stratégiai eszköz, elengedhetetlen ahhoz, hogy a célcsoport beazonosítsa és felismerje a márkát, és hogy kialakulhasson a márkahűség.

A logód (és vele az arculatod) megterveztetése az egyik első, kulcsfontosságú befektetés a márkádba.

Nézzük, milyen általános tévhitek élnek vele kapcsolatban:

1. A logónak meg kell mutatnia, mivel foglalkozol

A logódnak azt kell megmutatnia, ki vagy: az azonosítás a feladata, nem kell egy történetet elmesélnie, és azt sem, hogy milyen szolgáltatást nyújt a céged. A jó logó egyszerű, egy szempillantás alatt felismerhető, könnyen dekódolható. Egy bonyolult grafika nem az.

Gondolj az Apple logójára: ők nem almát árulnak, mégis mindenki be tudja azonosítani azonnal a márkát, ahogy megpillantja a végtelenül egyszerű, mégis zseniális logót. Azt tudtad, hogy Newtonnak állít emléket? A kimetszés pedig azért épp ilyen, mert a Motter Tektura betűtípus a betűjének vonalát követi.

Az Apple logója 1977-ből

2. Egy jó logó sikeressé tesz

A logónak nem feladata önmagában, hogy sikeressé tegyen. A jó arculat azt tudja elérni, hogy kiemelkedsz a piacon, és rád irányul az emberek figyelme.

Azt azonban, hogy milyen élményt, érzelmeket kapcsolnak a márkádhoz, mire emlékeznek majd, amikor megpillantják a logódat, nem tudja a vállára venni: ehhez te és a munkatársaid kellenek, az, hogy milyen user journey-t hoztok létre, milyen pozitív benyomások érik a leendő és meglévő ügyfeleket a márkával való érintkezés lépései során. (Az emberközpontú márkastratégia nagy segítségedre lesz ennek megalkodásában.)

3. A titkárnőm is meg tudja tervezni, nem nagy ügy

Ismeri a logótervezés szempontjait? Tudja, hogyan ültesse át a márkaszemélyiségedet? (Egyáltalán, megalkottad a márkaszemélyiségedet?) Tudja, mi az, hogy egalizálás?

Egy olyan logó, amit nem szakértő tervez, nem lesz összhangban a márkáddal, arról nem is beszélve, hogy nagy valószínűséggel ő nincs tisztában a jó logó tervezésének folyamatával, sokrétű szempontjaival. 

Ha például nem a megfelelő szoftverrel (pl. Adobe Illustrator) készül el, később számtalan akadályba ütközhetsz a felhasználása során. A logó nem készülhet fényképből, vektorosan kell megszületnie, hogy minőségromlás nélkül átméretezhető legyen.

4. Teljesen mindegy, milyen betűtípust használunk

Jó lesz valamelyik, amelyik amúgy is rajta van a gépen? Láttál egy neked tetszőt, és szeretnéd, hogy a te logódban is az legyen?

A betűtípusoknak lelke van. Érzelmi hatással bírnak. Egy serif font elegáns, formalitást, bizalmat, tiszteletet sugall. A sans-serifek kifinomultak, modernek, egyszerűek. A script betűk is lehetnek elegánsak, sőt, kreatívak, nőiesek, de tükrözhetnek hagyományt is. A dekoratív fontok egyediek, lázadóak, figyelemfelkeltőek.

Ahhoz, hogy kiválaszthassuk a logotípiád megfelelő betűtípusát, ismerni kell a márkaszemélyiségedet, a márkád alapjait. Az is előfordulhat, hogy egyedi betűket tervezünk a logódhoz, ami senki másnak nincs.

5. A kedvenc színeimet is használhatom

Csakúgy, mint a betűknek, a színeknek is van pszichológiai hatása. Az arculati színeidnek szintén illeszkednie kell a márkaszemélyiségedhez, és nem alapulhat személyes preferenciákon a kiválasztásuk.

Figyelembe kell venni azt is, milyen piacon fogsz megjelenni velük, és kik a versenytársaid. A kiválasztott színeknek egymáshoz is passzolniuk kell.

6. Egy jó logó mindenkinek tetszik

Egy arculat megalkotásakor elsősorban a célcsoport vágyait, igényeit vesszük figyelembe, azt, hogy őket milyen vizuális ingerek érik, milyen márkákat kedvelnek. Elengedhetetlen, hogy vizsgáljuk, milyen piaci versenyben kell jól szerepelnie a márkádnak. A logó megalkotása csak pici eleme a márkastratégiának, a nagy egészben kell megállnia a helyét, és ebben a döntési folyamatban nem igazán van helye a szubjektivitásnak.

Egy logót általában sosem önmagában használunk, hanem az arculat egészének, egy koncepciónak részeként, amelyet érdemes egyben értékelni.

Azt tudtad, hogy a világon a legértékesebb logó, a Nike swoosh nem nyerte meg Phil Knight tetszését azonnal? „Nem szeretem, de azt hiszem, majd megbarátkozom vele.”

7. A jó logó követi az iparágban bevált formulákat

Ettől jobban nem is fordíthatod magad felé a fegyvert… Keress rá például arra, hogy használt autó, és meglátod, hogy minden ilyen cég logójában egy autó oldalnézeti sziluettje látható. Ez aztán a megkülönböztetés!

A bevált sémákkal inkább beolvadni tudsz, nem kiemelkedni. Merj elszakadni ezektől, mert nem segíti a márkád azonosítását!

+1. Megteszi a stock logó is

Hacsak nem akarsz rögtön hátrányból indulni, ne válassz stock logót. Miért? Mert nem egyedi, és aláásod vele a márkád hitelességét. Azt tükrözöd vele, hogy nem vagy igényes.

Egyetlen stock logó sem készül úgy, hogy figyelembe vennék, mit szeretne a márka közvetíteni. Klisék mentén rajzolják meg, nincs személyisége, és akár a versenytársad is használhatja ugyanazt. Még csak levédetni sem tudod, mert nem kapod meg erre a jogokat.

„A logo isn’t communication, it’s identification. It’s the period at the end of your sentence and not the sentence.”

Sagi Haviv

A logódnak mindig stratégiai elvek mentén kell megszületnie. Soha ne alkoss logót, amely hangulaton, trendeken vagy személyes érzelmeken alapul. Azt se felejtsd el, hogy a logód csak a cseresznye a habon: a vizuális márkád fontos, de pici eleme. Az, hogy az egész desszert milyen ízű, nem rajta fog múlni.

Szerző: Bán Annamari
A Studio Verzal kreatív vezetője, tipográfus, márkaspecialista. Majd' két évtizede foglalkozik weboldalak készítésével, fele ennyi ideje tervez arculatokat is. Legújabb mániája az, hogyan segítheti a vállalkozásokat a márkastratégia eszközeivel. Munkáival találkozhattál a Magyar Logók, a Tipográfia Magyarországon a XXI. században és a Magyar Tervezőgrafika TOP 100 című könyvekben.