Mennyire emberi a márkád?

A fogyasztó korát éljük. Mindenhol erről esik szó. Cikkek százai, könyvek sora taglalja: „A vevő az első.” A márkáknak ügyfélközpontúnak kell lenniük. Sőt, ügyfélmegszállottnak.

Mikorra datálható ez a változás?

Volt idő, amikor az ügyfélközpontúság még nem volt kérdés. A kiskereskedésekbe rendszeresen betérőket az eladók név szerint ismerték, tudták, hogy milyen portékáért járnak hozzájuk, és gyakran elbeszélgettek velük.

emberi márka - régi vegyesbolt eladója - 1934 Fortepan
Jankovits Ignác vegyesboltja, 1934 – Fortepan

A tömegtermelés térhódításával elindult az arctalanodás, az elszemélytelenedés, a marketingkommunikációban pedig megjelent a jellemzők összehasonlítása és az előnyökkel való érvelés.

Ma – a digitális átalakulás után – a „tömeges személyre szabottság” korát éljük. A lehetőségek megsokszorozódtak, a régi módszerek már nem működnek. A fogyasztók gond nélkül hallatják a hangjukat az online térben és ha valami nem nyeri el a tetszésüket, megvan a hatalmuk ahhoz, hogy tömegesen forduljanak el egy-egy márkától.

Az emberek ma már nem egyszerűen passzív fogadói szeretnének lenni az üzeneteknek, hanem ugyanúgy társalogni akarnak a cégekkel, mint a barátaikkal. A márkák iránti ragaszkodásukat pedig sokkal kevésbé kézzelfogható tulajdonságokkal lehet befolyásolni.

A ma azoké a márkáké, akik emberi érzések mentén tudnak kapcsolódni a célcsoportjukhoz. Amelyek úgy tudnak kommunikálni, mintha maguk is emberek lennének, de legalább emberiek.

Brands which communicate with consumers in a way that feels more human will have better engagement, leading to improved business results.

Dipanjan Chatterjee

Ezt a felvetést konkrét adatok is alátámasztják: a Braze szoftvercég a Forrester Consulting segítségével többször is folytatott kutatásokat az elmúlt években arról, hogy milyen jellemzők biztosítják az érzelmi kapcsolódást a fogyasztó számára egy-egy márkával kapcsolatban.

Mitől lesz emberi egy márka?

Olvasd tovább a cikket az új helyén, a Mysto Brand Lab oldalán!

Szerző: Bán Annamari
A Studio Verzal kreatív vezetője, tipográfus, márkaspecialista. Majd' két évtizede foglalkozik weboldalak készítésével, fele ennyi ideje tervez arculatokat is. Legújabb mániája az, hogyan segítheti a vállalkozásokat a márkastratégia eszközeivel. Munkáival találkozhattál a Magyar Logók, a Tipográfia Magyarországon a XXI. században és a Magyar Tervezőgrafika TOP 100 című könyvekben.