Neked van márkád?

Ha van céged, terméked, szolgáltatásod, akkor minden bizonnyal. De mi ez az egyre nagyobb zizegés manapság ezzel kapcsolatban? Miért fontos a márka? Egyáltalán, mi az, hogy márka? (Angolul brand.)

Sok cégvezető azt hiszi, hogy ha van logója, akkor az a márka.

A logó fontos elem, de sokan nagyobb jelentőséget tulajdonítanak neki, mint amekkorára valóban szükség lenne. A céges arculat sem egyenlő a márkával (bár sok grafikus „branding” [márkaépítés] alatt ennek megtervezését érti – tévesen).

Neked van márkád? Márka definíciója. Mi a márka?

Tehát a vizuális megjelenés is fontos, már egy nagyobb szelete az egésznek, de még mindig nem elég, nem egyenlő a márkával.

Az egyik magyar vezető tartalomfejlesztő ügynökség definíciója szerint a márka „egyedi megkülönböztető jelzéssel ellátott termék”.

Van, aki szerint a márka ígéret. Annak biztosítása, hogy amilyen értéket vagy élményt vársz, azt megkapod. Ez már egész közel jár az igazsághoz, de a fókusz még mindig nincs jó helyen (a cég/szervezet ígérete).

Mi akkor a márka?

Marty Neumeier szerint „egy személy zsigeri érzése egy termékkel, szolgáltatással vagy szervezettel kapcsolatban”.

A márkád tehát a célközönséged elméjében létezik, és magába foglal minden érzékelést és érzést, amit éreznek iránta.

A márkák bennünk élnek, és akár mást is jelenthetnek két különböző egyén számára. A márkád tulajdonképp a hírneved.

„A person’s perception of a product, service, experience, or organization; a commercial reputation.”

The Dictionary of Brand, Marty Neumeier

Még néhány definíció

„Élő üzleti eszköz, amelyet arra terveztek, hogy a vállalkozás és az ügyfél vagy fogyasztó között javítsa a kapcsolatot. A márka annak módja, ahogyan az emberek megértik a vállalat üzleti stratégiáját, navigálnak és beszélnek róla, és amely leegyszerűsíti a döntéshozatalt egy termék vagy szolgáltatás kiválasztásakor. A márka olyan kapcsolódást biztosít, amely lehetővé teszi és létrehozza a jövőbeli bevételt azáltal, hogy növeli a keresletet, plusz bevételhez vezet és lojalitást vált ki. Korábban egyszerűen csak a védjegyet vagy logót/logotípiát értették rajta, ma viszont a márkák kézzelfogható gazdasági értéket képviselnek. (BrandChannel)

„A márka olyan elvárások, emlékek, történetek és kapcsolatok összessége, amelyek együttesen igazolják a fogyasztó azon döntését, hogy egy bizonyos terméket vagy szolgáltatást választanak egy másikkal szemben. Ha a fogyasztó (legyen az üzlet, vásárló, szavazó vagy adományozó) nem fizet felárat, nem válogat vagy nem terjeszti a hírt, akkor az adott fogyasztó számára nem létezik márkaérték. (Seth Godin)

„A márka olyan kézzelfogható és megfoghatatlan jellemzők összessége, amely a védjegyben akkumulálódik, és amelyet megfelelően kezelve értéket és befolyást teremtünk. (OVO)

„Azok a kollektív észlelések és benyomások, amelyeket az emberek egy szervezetről, annak termékeiről és/vagy szolgáltatásairól alkotnak, akár közvetlen (hirdetések/vásárlás), akár közvetett (szóbeszéd) interakciók révén.” (The Financial Brand)

„A márka egy élő entitás – és idővel halmozottan gazdagodik vagy aláásódik; ezer apró gesztus eredménye.” (Michael Eisner, a Disney korábbi vezérigazgatója)

„A márkád az, amit mások mondanak rólad, amikor nem vagy a szobában.” (Jeff Bezos)

„A márka az üzleti stratégia arca.” (David Aaker)

„A márkát az ígéret és az észlelés metszéspontjaként határozzuk meg.” (Ken Pasternak)

„Az a mögöttes jelentés, amelyet az emberek a cégedhez és az ajánlatodhoz csatolnak.” (Matt Davies)

Ha vannak vásárlóid, van márkád is

Ma a márkaépítés megkerülhetetlen mindazok számára, akiknek vannak ügyfelei, vásárlói, kliensei.

Ha nem foglalkozol a márkáddal (márkastratégia, márkaalapozás és márkaépítés), akkor az olyan, mintha a lovak közé dobnád a gyeplőt.

Hisz attól, hogy a márkád a célcsoportod fejében él, még lehet befolyásolni, hogy mit gondolnak, milyen véleménnyel vannak rólad és mit éreznek. Ezzel akkor is foglalkoznod kell, ha kisvállalkozásod van! A márkaépítés nem csak a nagyok játszótere.

Elengedhetetlen, hogy tiszták legyenek a márkalaapok például akkor, ha egy céges arculatot alkotunk meg, de ez csak a jéghegy csúcsa. Sok más kérdés is felmerül, amikor egy új márka születik: erről egy újabb cikkben mesélek majd.

Szerző: Bán Annamari
A Studio Verzal kreatív vezetője, tipográfus, márkaspecialista. Majd' két évtizede foglalkozik weboldalak készítésével, fele ennyi ideje tervez arculatokat is. Legújabb mániája az, hogyan segítheti a vállalkozásokat a márkastratégia eszközeivel. Munkáival találkozhattál a Magyar Logók, a Tipográfia Magyarországon a XXI. században és a Magyar Tervezőgrafika TOP 100 című könyvekben.