Így találd meg a tökéletes márkanevet 5 lépésben

A jó márkanév nem csak jól hangzik vagy tetszetős számodra: valami fontosat is kommunikál az ügyfelek felé, néhány szótagba sűrítve közvetíti a márka üzenetét. Egy megfelelően kiválasztott név a legértékesebb márkaelem lehet, amely pozícionál és könnyen elfogadhatóvá, szerethetővé teszi a márkát.

Egy színvonalas márkanév kreatív, egyedi, figyelemfelkeltő és már a hangzásával, a megjelenésével emlékezetessé tesz. A névválasztás azonban sokszor nehéz, problémás folyamat: nagyon sok cégvezetőnek, vállalkozónak okoz fejtörést. A tökéletes márkanevet megtalálni azonban nem lehetetlen. Jöjjön most néhány tipp annak érdekében, hogy Te is ütős márkanévvel büszkélkedhess!

5 lépés a tökéletes márkanévért

Mitől jó egy márkanév?

  • A márka lényegét kommunikálja, elősegíti az érzelmi kötődést,
  • emlékezetes, kiemel a versenytársak közül,
  • könnyen leírható, felidézhető, kereshető (pl. Google-ben),
  • levédhető,
  • adaptálható (a jövőbeni növekedéshez),
  • vizuális (könnyen átfordítható a cég vizuális megjelenésébe).

Hogy találd meg a tökéletes nevet? Jöjjön most 5 egymásra épülő lépés, amellyel hamar tiéd lehet a megfelelő márkanév!

1. Légy tisztában a márkád DNS-ével!

Adj választ a következő kérdésekre:

  •  Mi a miérted? Mi visz előre, mi mozgat nap mint nap?
  •  Mi a víziód? Hogy képzeled el a márka jövőjét?
  •  Mi a missziód? Hogy fogod elérni a megálmodott jövőt? Mi a küldetésed?
  •  Milyen értékek a legfontosabbak számodra?  Milyen alapelvek szerint működik a céged?

Elengedhetetlen, hogy ezeket tisztázd, még mielőtt a márkanevet keresnéd, hiszen tudnod kell, mi is az, amit a névnek tükröznie kell. A márkaDNS (nevezhetjük márkaléleknek is) minden stratégiai kérdés alapja.

2. Miben vagy más?

A márkaDNS mellett még más is kiemel: vedd számba a célcsoportodat és a versenytársakat, gondold át, miben vagy más, miben vagy több, mint a konkurencia, mivel nyújtasz többet a látogatóidnak, vásárlóidnak, ügyfeleidnek! A pozícionálás elengedhetetlen egy karizmatikus márka létrehozásához.

Ismerned kell, kik a versenytársaid, hogyan pozícionálják magukat, milyen márkanevet használnak. Ha a pozícionálásod tiszta, az is egyértelmű lesz, mit kell a márkanevednek közvetítenie.

3. Ötletelj!

Egy kis brainstorming mindig hatékonyan működik és még szórakoztató is! A módszer lényegéből adódóan ne egyedül próbálj minél több potenciális nevet összegyűjteni, a döntéshozókkal együtt dobjatok be ötleteket! Fogalmazzatok meg előzetes irányvonalakat is (brief formájában) a következőkre vonatkozóan: 

  • Milyen jelzők írják le a terméket, szolgáltatást? 
  • Hogyan éreznek majd az ügyfelek, vásárlók, amikor használják a terméket/szolgáltatást? Képzeljétek el a termék jövőjét!

Ha a későbbiekben mégis profi névadókkal dolgoznál együtt, erre egyébként is szükség lesz.

Hogyan legyen tökéletes márkaneved?

Ha szeretnéd megtudni, milyen márkanévtípusok léteznek, és milyen eszközöket vethetsz be a tökéletes név megtalálása érdekében, lesd el a profik titkait!

Töltsd le PDF tudásanyagunkat! Mindent megtudhatsz belőle a hatékony és eredményes névadásról, arról a 7 lépésről, amely mentén a profi névadók dolgoznak. Sok-sok tippet kapsz, sztorikat is olvashatsz, és rávilágítunk a buktatókra is, amiket érdemes elkerülnöd.

4. Szűkítsd le a listát és végezz jogi ellenőrzést!

A felvetődött ötletek közül válaszd ki a legjobbakat! Mielőtt azonban belevetnéd magad (vagy inkább a grafikusodat) a logótervezésbe és az arculat kialakításába, nézd meg, nem használja-e már esetleg más a márkanevet! Egy már használatban lévő, levédett név helyett kénytelen leszel újabbat választani.

Nem csupán a márkanévnek érdemes utánanézni, hanem annak is, hogy a domainnév foglalt-e már. Egy versenytárséhoz nagyon hasonló domainnevet nem érdemes használni, hiszen céged helyett könnyen a konkurenciához futhatnak be a vásárlók.

5. Tesztelj!

Miután letetted a voksot a legtutibb márkanevek mellett, nincs más hátra, mint kiválasztani közülük a 3 legjobbat és egyfajta mini-arculati csomagot létrehozni hozzájuk kapcsolódóan. Ezt végezheted azonos felépítésű landing oldalak segítségével, Facebook hirdetésekkel (csak a logó és a név változzon a tesztelés során), vagy megkérdezheted a meglévő ügyfeleidet, vásárlóidat. Ezeknek az eszközöknek az alkalmazásával könnyen kiderítheted, melyik márkanévvel juthatsz előbbre. (De vigyázz! Ne azt kérdezd tőlük, hogy melyik márkanév tetszik nekik!)

Amikor a névválasztás nem sikerül jól

A Forbes 2022-es áprilisi számában olvasható egy cikk Csányi Zoltán fehérnemű- és ruházati webshopjáról, amelynek első neve Harisnyadiszkont volt, a domainnevük pedig hdishop.hu lett, mert túl hosszú volt az eredeti név. Amit aztán a vevők elkezdtek össze-vissza becézni, mert a rövidítés nem volt nekik értelmezhető. A cikk címe is árulkodó: „Mi ez a szerencsétlen Hidi-hadi?” Kiderül belőle az is, hogyan oldották meg Zoltánék a rossz névválasztás problémáját (spoiler: az új nevük Dressa). „Az új név úgy megy a fejbe, mint a kés a vajba.”

Elakadtál a márkanév választásban? Nem szeretnél hibákat elkövetni a folyamatban? Itt minden segítséget megtalálsz! >>> Töltsd le PDF tudásanyagunkat!

A jó név egy erős brand alapja lehet, ajtókat nyithat meg, fontos az első benyomás szempontjából. Ha átgondolod a fenti kritériumokat, és a megfelelő lépések mentén haladsz, biztosan találsz megfelelőt!

Kellemes ötletelést!

Szerző: Bán Annamari
A Studio Verzal kreatív vezetője, tipográfus, márkaspecialista. Majd' két évtizede foglalkozik weboldalak készítésével, fele ennyi ideje tervez arculatokat is. Legújabb mániája az, hogyan segítheti a vállalkozásokat a márkastratégia eszközeivel. Munkáival találkozhattál a Magyar Logók, a Tipográfia Magyarországon a XXI. században és a Magyar Tervezőgrafika TOP 100 című könyvekben.