A jó márkanév nem csak jól hangzik vagy tetszetős számodra: valami fontosat is kommunikál az ügyfelek felé, néhány szótagba sűrítve közvetíti a márka üzenetét. Egy megfelelően kiválasztott név a legértékesebb márkaelem lehet, amely pozícionál és könnyen elfogadhatóvá, szerethetővé teszi a márkát.
Egy színvonalas márkanév kreatív, egyedi, figyelemfelkeltő és már a hangzásával, a megjelenésével emlékezetessé tesz. A névválasztás azonban sokszor nehéz, problémás folyamat: nagyon sok cégvezetőnek, vállalkozónak okoz fejtörést. A tökéletes márkanevet megtalálni azonban nem lehetetlen. Jöjjön most néhány tipp annak érdekében, hogy Te is ütős márkanévvel büszkélkedhess!
Mitől jó egy márkanév?
- A márka lényegét kommunikálja, elősegíti az érzelmi kötődést,
- emlékezetes, kiemel a versenytársak közül,
- könnyen leírható, felidézhető, kereshető (pl. Google-ben),
- levédhető,
- adaptálható (a jövőbeni növekedéshez),
- vizuális (könnyen átfordítható a cég vizuális megjelenésébe).
Hogy találd meg a tökéletes nevet? Jöjjön most 5 egymásra épülő lépés, amellyel hamar tiéd lehet a megfelelő márkanév!
1. Légy tisztában a márkád DNS-ével!
Adj választ a következő kérdésekre:
- Mi a miérted? Mi visz előre, mi mozgat nap mint nap?
- Mi a víziód? Hogy képzeled el a márka jövőjét?
- Mi a missziód? Hogy fogod elérni a megálmodott jövőt? Mi a küldetésed?
- Milyen értékek a legfontosabbak számodra? Milyen alapelvek szerint működik a céged?
Elengedhetetlen, hogy ezeket tisztázd, még mielőtt a márkanevet keresnéd, hiszen tudnod kell, mi is az, amit a névnek tükröznie kell. A márkaDNS (nevezhetjük márkaléleknek is) minden stratégiai kérdés alapja.
2. Miben vagy más?
A márkaDNS mellett még más is kiemel: vedd számba a célcsoportodat és a versenytársakat, gondold át, miben vagy más, miben vagy több, mint a konkurencia, mivel nyújtasz többet a látogatóidnak, vásárlóidnak, ügyfeleidnek! A pozícionálás elengedhetetlen egy karizmatikus márka létrehozásához.
Ismerned kell, kik a versenytársaid, hogyan pozícionálják magukat, milyen márkanevet használnak. Ha a pozícionálásod tiszta, az is egyértelmű lesz, mit kell a márkanevednek közvetítenie.
3. Ötletelj!
Egy kis brainstorming mindig hatékonyan működik és még szórakoztató is! A módszer lényegéből adódóan ne egyedül próbálj minél több potenciális nevet összegyűjteni, a döntéshozókkal együtt dobjatok be ötleteket! Fogalmazzatok meg előzetes irányvonalakat is (brief formájában) a következőkre vonatkozóan:
- Milyen jelzők írják le a terméket, szolgáltatást?
- Hogyan éreznek majd az ügyfelek, vásárlók, amikor használják a terméket/szolgáltatást? Képzeljétek el a termék jövőjét!
Ha a későbbiekben mégis profi névadókkal dolgoznál együtt, erre egyébként is szükség lesz.
Ha szeretnéd megtudni, milyen márkanévtípusok léteznek, és milyen eszközöket vethetsz be a tökéletes név megtalálása érdekében, lesd el a profik titkait!
Töltsd le PDF tudásanyagunkat! Mindent megtudhatsz belőle a hatékony és eredményes névadásról, arról a 7 lépésről, amely mentén a profi névadók dolgoznak. Sok-sok tippet kapsz, sztorikat is olvashatsz, és rávilágítunk a buktatókra is, amiket érdemes elkerülnöd.
4. Szűkítsd le a listát és végezz jogi ellenőrzést!
A felvetődött ötletek közül válaszd ki a legjobbakat! Mielőtt azonban belevetnéd magad (vagy inkább a grafikusodat) a logótervezésbe és az arculat kialakításába, nézd meg, nem használja-e már esetleg más a márkanevet! Egy már használatban lévő, levédett név helyett kénytelen leszel újabbat választani.
Nem csupán a márkanévnek érdemes utánanézni, hanem annak is, hogy a domainnév foglalt-e már. Egy versenytárséhoz nagyon hasonló domainnevet nem érdemes használni, hiszen céged helyett könnyen a konkurenciához futhatnak be a vásárlók.
5. Tesztelj!
Miután letetted a voksot a legtutibb márkanevek mellett, nincs más hátra, mint kiválasztani közülük a 3 legjobbat és egyfajta mini-arculati csomagot létrehozni hozzájuk kapcsolódóan. Ezt végezheted azonos felépítésű landing oldalak segítségével, Facebook hirdetésekkel (csak a logó és a név változzon a tesztelés során), vagy megkérdezheted a meglévő ügyfeleidet, vásárlóidat. Ezeknek az eszközöknek az alkalmazásával könnyen kiderítheted, melyik márkanévvel juthatsz előbbre. (De vigyázz! Ne azt kérdezd tőlük, hogy melyik márkanév tetszik nekik!)
Amikor a névválasztás nem sikerül jól
A Forbes 2022-es áprilisi számában olvasható egy cikk Csányi Zoltán fehérnemű- és ruházati webshopjáról, amelynek első neve Harisnyadiszkont volt, a domainnevük pedig hdishop.hu lett, mert túl hosszú volt az eredeti név. Amit aztán a vevők elkezdtek össze-vissza becézni, mert a rövidítés nem volt nekik értelmezhető. A cikk címe is árulkodó: „Mi ez a szerencsétlen Hidi-hadi?” Kiderül belőle az is, hogyan oldották meg Zoltánék a rossz névválasztás problémáját (spoiler: az új nevük Dressa). „Az új név úgy megy a fejbe, mint a kés a vajba.”
Elakadtál a márkanév választásban? Nem szeretnél hibákat elkövetni a folyamatban? Itt minden segítséget megtalálsz! >>> Töltsd le PDF tudásanyagunkat!
A jó név egy erős brand alapja lehet, ajtókat nyithat meg, fontos az első benyomás szempontjából. Ha átgondolod a fenti kritériumokat, és a megfelelő lépések mentén haladsz, biztosan találsz megfelelőt!
Kellemes ötletelést!