Ebben lakozik a márka ereje, avagy miért fontos egy KKV-nak a branding?

Egy erős márka sokkal többet foglal magában, mint egy emlékezetes logót. Hozzájárul a vállakozás értékének növeléséhez, növeli a munkatársak cég iránti elköteleződését, vásárlókat vonz és megannyi más pozitív hatással rendelkezik. Miben is rejlik tehát a márka ereje? Ezt vizsgáljuk most meg közelebbről!

A szakirodalom szerint a márka jelenti a kis- és nagyvállalatok „legerősebb tőkéjét”. A márka hatásai azonban nem csupán gazdasági és marketing értelemben figyelemfelkeltőek, hiszen kétségtelenül hatnak az érzelmeinkre is. Valójában ez adja meg a márka erejét.

Sokszor jobban bízunk egy-egy márkában, mint a hús-vér emberekben, a politikusokban, az orvosokban, a rendőrökben vagy úgy egyáltalán a társadalom hagyományosan nagyra értékelt tagjaiban.

Ennek indoka nagyon egyszerű: nem racionálisan viszonyulunk hozzájuk, hanem az érzelmeinken keresztül. Ha egy kisvállalkozás tehát képes az érzelmeinken hatni ránk, máris nyert ügye van.  A márka ugyanis nem a védjegy (trademark), nem a szimbólum (logo) és még csak nem is maga a vállalkozás vagy a termék fizikai valójában.

a márka ereje

A márka ugyanis a fejekben és szívekben él: az ember zsigeri érzése egy termékkel, szolgáltatással vagy vállalattal kapcsolatban (Marty Neumeier).

A márka ereje ezzel együtt számos dologra hatással van. Nézzük meg, melyek ezek!

1. A branding javítja a felismerhetőséget

A márka legértékesebb elemei a márkanév és a logó, hiszen a legtöbben ezekkel találkozunk elsőként. Egy profi logó elég egyszerű ahhoz, hogy észrevegyék, ugyanakkor elég figyelemfelkeltő is annak érdekében, hogy céged, szolgáltatásod, terméked megkapja azt az érdeklődést, amelyet érdemel.

Ha a céges arculatod elemei márkastratégiai alapon nyugszanak (meghatározható a stratégiai irány és a márkakarakter), biztos lehetsz benne, hogy közvetítik mindazt, amit kommunikálni szeretnél ahhoz, hogy megnyerő vállalkozásként élj az emberek fejében.

2. A branding növeli a márkareputációt

A márka ereje képes megkülönböztetni egy kisvállalkozást versenytársaitól, ezzel együtt hozzájárul ahhoz, hogy a fogyasztók értéket rendeljenek hozzá.

A márkaépítés növeli a cég jó hírnevét, egyfajta ígérettel, biztosítékkal szolgál a kiváló minőségre. Ha netán a cég hibázik, csökkenti annak káros hatásait. Az erős brand hozzájárul az új termékek vagy szolgáltatások gyorsabb és eredményesebb bevezetéséhez. 

3. A branding bizalmat épít

A hírnévhez hasonlóan a márka a bizalmat is erősíti termékei iránt, ami ugyancsak pozitív üzleti eredményekkel szolgál. A bizalom a következetes, sikeres márkastratégia eredménye. Azok a cégek, amelyek képesek befogadni és megosztani a vásárlók pozitív tapasztalatait, el tudják nyerni a célközönség többi tagjának bizalmát is. 

A vásárlói visszajelzésekre való odafigyelés abban is segíthet, hogy a cég belső folyamatai olyan irányba fejlődjenek, amely még ügyfélbarátabb szolgáltatást, még egyszerűbben használható terméket és elégedettebb vásárlókat eredményez.

Az ismert és megbízható márkával bíró cégek még a gazdasági válságokat is egészen biztosan túlélik, hiszen az embereknek a legfontosabb a bizalom, pláne nehéz időkben.

Olvasd el ezt is: Mennyire emberi a márkád?

4. A branding eredményesebbé teszi a hirdetéseket

A márkaépítés egy másik fontos komponensét jelentik a hirdetések. A jól megválasztott, célcsoportra igazított csatorna képes hozzájárulni a cég növekedéséhez.

A hirdetések képesek elérni azt is, hogy a márka neve bekerüljön a köztudatba, konzekvensen növelve ezzel a márka ismertségét.

5. A branding inspirálja a munkavállalókat

A márka ereje az alkalmazottak elköteleződésének növelésében, motivációjának erősítésében is megragadható. Egy figyelemre méltó márka megkönnyíti az új munkatársak felkutatását, foglalkoztatását és motivációját is. Ki ne szeretne egy ismert márkánál dolgozni, nem igaz?

A márkaalapok (márkaDNS: a miért, a vízió, misszió és az értékek) tisztázása és alkalmazottakkal történő megosztása a céges kultúra megteremtésében is segít.

Ennek ellenére a kis- és középvállalkozások életében a munkáltatói márkaépítés – amelynek célja, hogy a cég a munkavállalók szemében is vonzóvá váljon – mégis egy méltánytalanul elhanyagolt terület. Pedig pozitív eredményei vitathatatlanok: az erős márka megkönnyíti a kiválasztási folyamatot, motiválja a munkatársakat, növeli a cég iránti elköteleződést, ezzel együtt javítja a hatékonyságot és csökkenti a fluktációt. Ennél azonban még többre is képes: a munkavállalók inspirálásán  túl a márka megítélését is javítja. 

6. A branding új ügyfeleket szerez

A márkaépítés hozzájárul ahhoz, hogy a márka híre szájról szájra terjedjen. A legnagyobb profittal rendelkező kis- és középvállalkozásoknak egy közös tulajdonsága van: a saját területükön vezető szereppel rendelkeznek a márka erejének köszönhetően. A márkaépítés célja, hogy olyan, valóban elkötelezett ügyfeleket szerezz, akik szinte rajonganak a márkád iránt. 

7. A branding növeli a márkaértéket

Az emberek lényegesen többet fizetnek egy márkás termékért. Ennél azonban jóval többről van szó, hiszen a márkák hozzáadott értéket (added value-t) jelentenek a fogyasztóknak és természetesen a cégnek is. A márka értéke egyrészt monetáris, hiszen a márka által a piacon elfoglalt értéket is jelöli. Hogy ez pénzben pontosan mennyit jelent, a pénzügyi márkaértékelés határozza meg. Ennek különböző módszerei vannak, ám mindegyikben közös, hogy a vállalatértékelésből ismert diszkontált cash-flow alapuló megközelítéssel becslik, ahol a diszkontálás tárgya a márkának tulajdonított rész a teljes vállalati jövedelmen belül.

Másrészt a márka által a fogyasztóban előhívott érzéseket, emlékeket, tapasztalatokat és asszociációkat is jelenti a márkaérték. Épp ezért mondják azt, hogy a marketing nem más, mint az „érzetek csatája”. 

A márkaérték tehát a márkához köthető „vagyont” jelenti, amely a fogyasztók és a cég számára is értékkel szolgál. Ide tartozik a márkanév ismertsége, a márkahűség, az érzékelt minőség, a márkaasszociációk és egyéb pozitív hatások is, pl. a versenyelőny.

Összegezve tehát: egy erős márka alapjaiban határozza meg céged értékét, ismertségét és piaci részesedését a piacon, a fogyasztók márkához fűződő érzelmei nagyban befolyásolják a vállalat jövőjét. Egy erős márkával rendelkező cég bizonyosan képes fennmaradni. Ha sikeres szeretnél lenni, elengedhetetlen, hogy neked is legyen saját márkád!

Szerző: Bán Annamari
A Studio Verzal kreatív vezetője, tipográfus, márkaspecialista. Majd' két évtizede foglalkozik weboldalak készítésével, fele ennyi ideje tervez arculatokat is. Legújabb mániája az, hogyan segítheti a vállalkozásokat a márkastratégia eszközeivel. Munkáival találkozhattál a Magyar Logók, a Tipográfia Magyarországon a XXI. században és a Magyar Tervezőgrafika TOP 100 című könyvekben.