Így állj át a Google Analytics 4-re

Ha a weboldalad nem új (tehát több, mint 1-2 éves), és a Google Analytics-et használod a látogatottság és a különböző események (pl. konverziók) mérésére, az elmúlt hónapokban tapasztalhattad, hogy megszaporodtak a Google-től érkező emailek, amelyekben a GA4-re történő átállásra szólítanak fel.

A Google Analytics 4 (GA4) a Google Analytics legújabb verziója, amely számos új funkciót kínál. Ebben a cikkben azt vizsgáljuk meg, hogy miért szükséges a GA4-re váltani, mi változott az Universal Analytics (GA3) óta , és hogyan kell beállítani az új GA4-et.

google analytics 4 átállás váltás

Miért van szükség a GA4-re való váltásra?

Leginkább azért, mert – ahogy arról a figyelmeztető emailekben is olvashatsz –, 2023. július 1-jén leáll az Universal Analytics-ben (GA3) az adatok feldolgozása. Ezért érdemes mihamarabb váltani, mert addig még párhuzamosan tud működni a két rendszer, viszont jó, ha tudod, hogy a régiből (UA) az újba (GA4) nem fognak átkerülni az adatok! (Ráadásul az új rendszer csak 14 hónapra visszamenőleg őrzi az adatokat, ha ezen túl szeretnéd ezt biztosítani, akkor egy idő után fizetned kell a BigQuery-ért, ahol ezek tárolódnak.)

A Universal Analytics (UA/GA3) a Google Analytics előző verziója, és több mint egy évtizede van forgalomban. Bár az UA egy megbízható eszköz, nem a mai adatvédelmi előírások és a többeszközös használat figyelembevételével készült. A GA4-et ezeknek a kihívásoknak a kezelésére tervezték (ez a legkomolyabb frissítés eddig a GA háza táján a létezése óta), és számos előnyt kínál elődjével szemben:

  1. Az adatvédelemre is összpontosít: A GA4 egyik jelentős változása, hogy az adatvédelemmel kapcsolatos növekvő aggodalmak és az olyan szabályozások, mint a GDPR (EU) és a CCPA (Kalifornia) miatt a GA4 biztosítja a felhasználói adatok anonimizálását, és nagyobb ellenőrzést biztosít a felhasználóknak az adataik felett. Letilthatják például a remarketing-közönség funkciót.
  2. Több eszközön történő nyomon követés: Manapság a felhasználók több eszköz segítségével (pl. weboldal és mobil alkalmazás) lépnek kapcsolatba a márkákkal, ami megnehezíti, hogy teljes képet kapjunk a viselkedésükről. A GA4 jobban tudja követni a felhasználókat az eszközök között, így pontosabb képet kaphatunk.
  3. Jobb gépi tanulási képességek: Ma már talán nem meglepő, hogy a GA4 beépített gépi tanulással rendelkezik, amely lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy megjósolják a felhasználói viselkedést, és az adatok alapján jobb döntéseket hozzanak. Ez a prediktív képesség azért is fontos, mert a szigorúbb adatvédelmi beállítások miatt a mérési adatok hiányosak lehetnek, amit a rendszer ez által pótol.

Mi változott pontosan a Universal Analytics óta?

Bár az UA még mindig értékes eszköz, számos korlátja van, amelyeket a GA4 orvosol. Íme néhány a GA4 jelentős változásai közül:

  1. Eseményalapú nyomon követés: A GA4 eseménykövetésen alapul, ami azt jelenti, hogy minden felhasználói interakciót eseményként követünk nyomon (szemben a korábbi munkamenetekkel). Ez megkönnyíti a felhasználói viselkedés eszköz- és platformfüggetlen nyomon követését, és így átfogóbb képet kaphatunk a felhasználói viselkedésről.
  2. Új felület: A GA4 új felülettel rendelkezik, amely felhasználóbarátabb és intuitívabb. Ezen könnyebb navigálni, és nagyobb rugalmasságot biztosít az adatok megtekintéséhez és elemzéséhez. Hátránya viszont, hogy a háttérben jóval bonyolultabb lett a rendszer, és ha olyan jelentésekhez szeretnél jutni, amiket a GA4 nem készít el alapértelmezetten, akkor ezt neked kell beállítanod.
  3. Tartományokon átívelő nyomon követés: Az UA-val nehéz volt a felhasználói viselkedést különböző domaineken keresztül nyomon követni. A GA4 megoldja ezt a problémát, és megkönnyíti a felhasználói viselkedés nyomon követését a különböző domaineken keresztül is.
  4. Integráció a Google Ads-szel: A GA4 integrálódik a Google Adsbe, ami megkönnyíti a hirdetési kampányok hatásának mérését. Ez az integráció teljesebb képet ad a vállalkozásoknak a felhasználói viselkedésről, és segít jobb döntéseket hozni a hirdetésekkel kapcsolatban.
  5. Sütimentes mérés: adatvédelmi szempontból is fontos változás, hogy a GA4 lehetővé teszi a fejhasználók anonimizálását, és a consent mode megadja a lehetőséget, hogy a felhasználók, látogatók általi hozzájárulást (vagy ezek visszavonását) tiszteletben tartsuk, és mégis adatokhoz jussunk, az ún. Google-jelek, vagy legvégső esetben az felhasználó eszközének azonosítása révén.
  6. Konverziós események: a GA4, azzal, hogy nem munkameneteket, hanem eseményeket kezel, lehetővé teszi a konverziók pontosabb mérését. Jó hír, hogy konverziós esemény bármi lehet, mi hozhatjuk ezeket létre (de a rendszer is felkínál alaplehetőségeket).

Hogyan állítsuk be az új GA4-et?

Először is, honnan tudhatod, hogy nálad még a régebbi GA3 (UA) van bekötve? Nos, ha belépsz az Analytics felületére (a megfelelő fiókba), akkor az oldal tetején egy halványsárga figyelmeztető sáv fogad, amely felhívja a figyelmedet az átállásra:

Árulkodó jel még, ha a „munkamenetek” szóval is találkozol az oldalon, illetve kapod a Google figyelmeztető emailjeit „Hamarosan beállítjuk a Google Analytics 4-et az Ön számára” tárgysorral.

Az átállást elindíthatod úgy, hogy a sárga sáv jobb szélső linkjére kattintasz („A GA4-áttelepítés kezelése”), vagy, ha ezt valamilyen ok folytán nem látnád mégsem, akkor a bal alsó sarokban lévő fogaskerék ikonra (Adminisztrálás) kattintva a középső „Tulajdon” című oszlopban keresd a GA4 beállító asszisztens-t.

Kattints rá az „Első lépések” gombra. A felbukkanó ablakban nyomd meg a „Létrehozás és folytatás” gombot.

A sikeres létrehozást egy oldalról beugró ablak erősíti meg, amely a címke telepítésére szólít fel:

Nyomd meg a „Következő” gombot, és az új ablakban válts át a Kézi telepítés fülre:

A képen látható nyomkövető kód („Google-címke”) az, amit be kell illesztened a weboldaladba. Ha egyedül nem tudod, hogyan, hová, akkor ezt küldd el a webesednek. (A régi UA kódot is hagyd benn, amíg még működik.) A sütik kezelésére továbbra is szükség van, a beillesztést érdemes úgy elvégezni, hogy ez ne változzon. (A jobb sütikezelők együttműködnek a GA-val, illetve lehetővé teszik, hogy a felhasználó visszautasítson bizonyos sütiket. Lentebb még lesz szó arról, hogy ennek kapcsán miért jobb a GA4.)

Ez után kattints a jobb felső sarokban lévő „Kész” gombra, az alábbi siker-üzenetet kell látnod:

Ha rányomsz az „Ugrás a GA4-tulajdonhoz” gombra, akkor további beállításokat eszközölhetsz a beállítási asszisztens segítségével:

Itt bekapcsolhatod a Google-jeleket, beállíthatod a konverziókat, áthozhatod a remarketinges közönséget, és akár a Google Ads hirdetéseket is elindíthatod, ha szeretnéd.

Sütikezelés és az új Consent Mode

Természetesen a továbbra is szükséges, hogy a látogató a különböző célú sütikhez hozzájáruljon a weboldaladon.

A jó hír azonban az, hogy ha a felhasználó úgy dönt, hogy nem járul hozzá semmilyen analitikai vagy marketing sütihez, így a sütikezelő blokkolja az összes ilyen nyomkövető aktiválását, az új Google Hozzájárulási (Consent) mód lehetővé teszi, hogy felhasználói döntés tiszteletben tartásával az adatvezérelt rendszer továbbra is mérje a konverziókat, és fontos betekintést nyújtson a webhely létfontosságú statisztikáiba.

Érdemes gyorsan cselekedni és váltani, ez már az utolsó pillanat! Ha webshopod van, ez az átállás sajnos jóval bonyolultabb és költségesebb lehet.

Szerző: Bán Annamari
A Studio Verzal kreatív vezetője, tipográfus, márkaspecialista. Majd' két évtizede foglalkozik weboldalak készítésével, fele ennyi ideje tervez arculatokat is. Legújabb mániája az, hogyan segítheti a vállalkozásokat a márkastratégia eszközeivel. Munkáival találkozhattál a Magyar Logók, a Tipográfia Magyarországon a XXI. században és a Magyar Tervezőgrafika TOP 100 című könyvekben.