Az esztétikus design fontossága a weboldaladon

Weboldalt szeretnél, hogy az online marketinged fő oszlopa legyen, vagy épp e-kereskedelemben gondolkodsz. Sok látogatónak az oldal design-ja legalább olyan fontos lesz, mint a termékek vagy szolgáltatások, amiket árulsz: sokan a webdesign-t a márka egyik alapköveként kezelik.

Az esztétikus design tehát a mai világban elengedhetetlen. Az első benyomás mintegy 50 ezred (!) másodperc alatt jön létre, és a kutatások alapján ez a rögtönzött döntés jó ideig ki is tart, és átvetítődik magára a márkára is.

Ha egy felhasználó nem elégedett egy oldal designjával, elrendezésével, ki is léphet az oldalról. Éppen ezért az esztétikus megjelenés mellőzése végzetes hiba. Egy gyorsan összedobott, nem szakértelemmel megtervezett tucathonlap egészen biztosan nem lesz sikeres. Nézzük most meg közelebbről, hogy pontosan miért!

Az első benyomás minden!

0.05 másodperc – igen, jól olvastad már az előbb is. Csupán egy (fél) szempillantás is elég ahhoz, hogy a felhasználó véleményt alkosson az oldaladról, eldöntse, hogy megbízhatónak tart-e, érted-e a dolgod és egyáltalán: akar-e maradni. És hogy mi befolyásolja leginkább a döntését? Az esztétika, vagyis az oldal tetszetős, látványos megjelenése.

Ha a felhasználók véleményalkotását vizsgáljuk, akkor nem hagyhatjuk figyelmen kívül a holdudvarhatás jelenségét sem. A halo effektusnak is nevezett fogalom „egy olyan kognitív torzítás, amikor egy benyomás valamely személyről, tárgyról vagy dologról befolyásolja a vele kapcsolatos érzéseinket, gondolatainkat és így az adott dologról alkotott teljes ítéletünket.” (Wikipedia)

Egy 2007-es kutatás szerint a megújult, esztétikus designnal rendelkező weboldalak az összes kérdéses szempont alapján (pl. teljesítmény, megjelenés, termék, gazdaságosság) jobban szerepeltek annak ellenére, hogy konkrét termékfejlesztés nem történt, csak a weboldal megjelenése újult meg. A design tehát közvetlenül hat az első benyomásra. 

Ezt jelenti az esztétikus megjelenés

Az esztétika kicsit több annál, minthogy valami „jól néz ki”. Az esztétika – amely a latin aestheticus és ez a görög aisthetikos szóból származik – a szépség természetével és annak egyének általi érzékelésével foglalkozik. A dizájn szempontjából magában foglalja a színeket, az elrendezést, a teret, a terv / alkotás minden elemét.

„A design ötvözi a formát és a tartalmat. Fogalma nem határozható meg egyértelműen. A design lehet művészet, lehet esztétika. Annyira egyszerű, amennyire bonyolult.” – mondta Paul Rand, ismert art director és grafikus, aki olyan híres logókat is alkotott anno, mint például az IBM vállalaté.

A szépség több, mint ízlés, mélyen a tudatunkba épül. Ami szép, az automatikusan örömet okoz számunkra. Így már nem is kérdéses, miért olyan meghatározó az esztétikus design.

Ebben áll az esztétika jelentősége

A design a felhasználói élmény alapvető összetevője. A vizualitás nagyban meghatározza az első benyomást. Egy attraktív weboldal, amely vonzerőt hoz létre, és zsigeri szinten is megszólítja a látogatót:

  • növeli a forgalmat,
  • eléri, hogy a felhasználók több időt töltsenek az oldalon,
  • csökkenti a visszafordulási arányt,
  • használhatóbbnak tekinthető a látogatók szempontjából.

A színvonalas design azonban nem kárpótol a rossz minőségű termékekért. Az esztétikának és a funkcionalitásnak mindig kéz a kézben kell járnia. Ezt az alábbi szempontok figyelembevételével érheted el:

Flow-élmény biztosítása

A navigáció, amely az oldalon történő tájékozódást biztosítja, legyen egyszerű, célravezető és segítse a felhasználót abban, hogy könnyen és gyorsan megtalálja azt, amit keres, tegye lehetővé, hogy szinte „szárnyaljon” az oldalon.

Színek

Ne akarj sokkolni! Egy neonzöld színű weboldal egészen biztosan megragadja a figyelmet, ugyanakkor kicsit ijesztő és tolakodó is. A színválasztásnál törekedj arra, hogy weboldalad színei jó hangulatot árasszanak és vásárlásra sarkallják a felhasználókat.

A szín a design alapvető eleme, amelynek illeszkednie kell az arculathoz, a márkamegjelenéshez, harmonizálnia kell a logóval és az egyéb elemekkel. A színpaletta álljon csupán néhány elemből! A túl sok szín nyomasztó, a rosszul megválasztottak pedig összezavarják a látogatókat vagy épp lehetetlenné teszik az olvasást. Jó, ha a színek a márkaszemélyiséget közvetítik.

Fotók

A felhasználók a vizuális elemek közül a fotókat értékelik leginkább. Ingyenes, jó minőségű stock fotókat könnyű szerezni. A tökéletes(nek tűnő) képek azonban nem mindig nyerők! Helyettük törekedj a valódi, életszerű képek használatára, részesítsd előnyben a saját készítésűeket (amelyek szintén legyenek jó minőségűek)!

A fotók, illusztrációk jelentőségét növeli, hogy szinte pillanatok alatt képesek egy egész történetet elmesélni. A silány minőségű, sötét, rosszul beállított fotók nem helyeznek szakértői státuszba, és nem árulkodnak arról sem, hogy termékeid minőségiek. A képek száma ne legyen túl sok, ugyanakkor túl kevés se!

Ha webshopról van szó, különösen érdemes ügyelni arra, hogy az imént említett színek, amelyeket az oldalra választunk, ne nyomják el az értékesíteni kívánt termékek fotóit.

Formák és tagolás 

Az áttekinthetőség érdekében nagyon fontos a megfelelő tagolás. A white space (üres tér) képes arra,  hogy a lényegre irányítsa a figyelmet, és vezesse a látogató tekintetét. Ne akard az oldalt zsúfolttá tenni! A tartalmakat érdemes arányosan elrendezni és figyelni arra, hogy minden egyes aloldal következetesen épüljön fel.

Egy rövid bevezető szöveg után jöjjön egy felhívás a továbbiak elolvasására, ne teljes egészében ömleszd a látogatók elé a teljes szöveget! A legjobb, ha egy figyelemfelkeltő cím és néhány bekezdés után jön egy kis összefoglaló, majd a jól ismert cselekvésre felhívás (CTA)!

Tipográfia

A tipográfia nem más, mint a honlapra választott font (betűtípus), annak mérete, színe, a sorok hossza, a sortávolság, tehát a szöveg elrendezése, „a szöveges közlés megformálása”.

Ennek összetevői mind segítenek abban, hogy szöveged befogadható, olvasható legyen, és a látogató pozitív élménnyel gazdagodjon az oldaladon. A jól megválasztott betűtípus képes arra, hogy üzenetet közvetítsen, és a mondanivalóra irányítsa a figyelmet.

Kommunikáció

A következetes, (köz)érthető és világos kommunikáció, valamint az olvasók kérdéseinek megválaszolása nagyon fontos egy weboldalon. Ha ez elmarad, könnyen másik oldalra ugorhatnak. Nem lehet nem megemlítenünk ezzel kapcsolatban az értékes tartalmat és a szöveget: egy weboldal akkor lehet sikeres, ha többet nyújt az átlagosnál ebből a szempontból is.

Egyediség

Milyen kár lenne, ha minden weboldal pontosan ugyanúgy nézne ki, igaz? Mindig törekedj az egyediségre! Ez egyrészt különlegessé tesz, másrészt elkülönít a versenytársaktól is. (Mi ezért sem javasoljuk a sablonok használatát…)

Most épp divat a brutalista dizájn, ami bár egyedi megjelenést biztosít, sok designszabályt felrúg. Kérdés, fel akarunk-e ülni a hullámra, és a trendkövetés-e a fontos, vagy a felhasználók, a célcsoportunk tagjainak véleménye…

Összefoglalás

Összességében elmondható, hogy egy esztétikus designnal rendelkező weboldal magasabb konverziót eredményez, könnyebben használható, bizalmat épít, hitelességet kölcsönöz, azonban a jó design önmagában nem elegendő. Fontos, hogy a látványos megjelenés minőségi tartalommal párosuljon! 

A legjobb, ha olyanoktól kérsz visszajelzést a honlapodról, akik kívülállóként, objektíven tudnak ránézni és véleményt alkotni. Ezzel Te is fejlődhetsz. Nem tudod, hogyan fogj bele egy esztétikus és hasznos honlap megalkotásába? Nálunk az első lépés a márkastratégia.

Szerző: Bán Annamari
A Studio Verzal kreatív vezetője, tipográfus, márkaspecialista. Majd' két évtizede foglalkozik weboldalak készítésével, fele ennyi ideje tervez arculatokat is. Legújabb mániája az, hogyan segítheti a vállalkozásokat a márkastratégia eszközeivel. Munkáival találkozhattál a Magyar Logók, a Tipográfia Magyarországon a XXI. században és a Magyar Tervezőgrafika TOP 100 című könyvekben.